zondag 21 juni 2015

Lekke band...........

......dat had ik in de afgelopen weken wel 5 keer. Echt extreem, want dat gebeurd ons bijna nooit. Maar laten we dit eens positief bekijken. ik was laatst, met dochter en kleindochter, op een creatieve markt. Daar stond een mevrouw die halssieraden maakte van, je raad het al, fietsbanden ( binnenbanden ). Er stond ook een knopendoos bij en als je wou kon je van een stukje fietsband, en 3 of 4 knopen, een ring maken. Nou dat wou ik wel en kleindochter ook. Nu heb ik thuis ook fietsbanden gewassen ( in een sopje van afwasmiddel ). Daarna droog wrijven ( dan verdwijnt ook de talg die aan de binnenkant zit ) en inspuiten met siliconen olie dan wordt hij mooi zwart. Dan, reepjes knippen van ± 13 cm lang. Die reepjes knip je aan twee kanten spits toelopend maar het middelste gedeelte moet ± 7 mm breed blijven ( zie foto ). Nu lekker rommelen in je knopendoos. Je begint met de grootste knoop. Steek het stukje fietsband vanaf de onderkant door de gaatjes van de knoop maar laat wel een lus hangen om je vinger door te steken. Daarna een kleinere knoop en de allerkleinste komt het laatst. Even passen of de maat goed is en dan leg je een knoop in het rubber. Voilà, een ring. Ik heb er al verschillende gemaakt en volgende week ga ik het, samen met kleindochter, op school doen. Moeten we wel nog even vrolijk gekleurde knoopjes uitzoeken.

1 opmerking:

  1. Oh hoe tof is dit! Ik heb deze gemist omdat ik je toen nog niet volgde maar ben hier via Marthy van "heen en terug naar de Ardèche" terecht gekomen! Ik, met mijn reuzeverzameling aan knopen en hopen lekke binnenbanden, moet hier mee aan de slag! Veel te mooi!

    BeantwoordenVerwijderen