vrijdag 27 oktober 2023

Watertoren 159 - Wormerveer.

 

De watertoren van de  ZEEPZIEDERIJ DE ADELAAR in Wormerveer is gebouwd in 1908. De stalen watertank staat op een zeven meter hoog bakstenen opbouw. Boven op de toren staat een beeld van een Adelaar als naamgever van de fabriek, waardoor de toren beeldbepalend is voor het complex. Dit zagen we van een kant en konden er niet dichterbij komen.

Dit zagen we van een andere kant. Vindt het wel een mooi beeld van het complex. 

In de bovenste link lees je veel over de geschiedenis van de fabriek en HIER wat een Zeepzieder is. 

Onze fietstocht van die dag gaf weer een mooi aantal watertorens en een mooi aantal kilometers op de teller.


(bron Wikipedia)

11 opmerkingen:

  1. Mijn oma maakte in de oorlog zelf zeep. Nooit geweten dat ze (tijdelijk) een zeepzieder was. Leuk om te lezen en weer een prachtige watertoren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inmiddels weer mooi opgeknapt dit imposante gebouw.Toen ik er rondliep in 2004 hadden weer en wind er nog vrijspel door het hele gebouw.
    Ben in het bezit van oud stuk zeep uit deze zeepziederij met aan één kant stempel Delta zeep en andere kant Wormerveer.Zoals je misschien wel gezien hebt in mijn reactie/link van je vorige blogbericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer dat je niet dichterbij kon komen, maar het is zo wel een bijzonder gezicht. Mooie toren. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onbekend woord, zeepzieder. Nu weet ik wat dat is. De toren is prachtig met die Adelaar bovenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De eerste foto vind ik prachtig, en de Adelaar bovenop geeft
    echt iets extra's qua aanzicht. Zeepziederij, mooi woord ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een machtige foto, die tweede. Leuk dat je weer zeer verschillende torens hebt laten zien. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie watertoren. Ik heb net het boek Het recept van dromen van Farina Eden uit. Dit gaat over een zeepziederij in het jaar 1865. Het is het eerste deel van de serie De vrouwen van de zeepmakerij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach, ik heb de toren vaak gezien maar er nog nooit een watertoren in gezien. Mooi he, met het beeld in de top!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach, ik heb de toren vaak gezien maar er nog nooit een watertoren in gezien. Dat is het natuurlijk wel, weer iets geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen