donderdag 26 oktober 2023

Watertoren 158 - Wormer.

 

Na de watertoren in Alkmaar was die van Wormer aan de beurt. Wat een mooi gebouwencomplex is dat en goed dat het bewaard is gebleven. De watertoren op het Hollandia complex aan de Veerdijk in het dorp Wormer stamt uit 1888 (inhoud en hoogte zijn onbekend) en is gebouwd ten behoeve van de sprinklerinstallatie van de fabriek. HIER nog wat informatie over de rijstpellerij. Het gehele complex, inclusief de watertoren, wordt beheerd door Stichting Hollandia, die in 1980 is opgericht en in 1994 is begonnen met het opstellen van een plan voor restauratie. De werkzaamheden zijn inmiddels voltooid en er zijn kantoor en bedrijfsruimte. De watertoren zie je hier in het midden op de eerste foto. De toren is aan de achterkant van het complex aangebouwd. Daar konden we verder niet bijkomen. 

Op naar de vierde en laatste van die dag.



13 opmerkingen:

  1. Een rijstpellerij, dáár heb ik nou nog nooit van gehoord. Maar ja rijst moet natuurlijk gepeld worden. Interessant

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nooit geweten, dat daar ook een watertoren is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de foto waar het bovenstuk van de watertoren te zien is, moesten we wel even naar de overkant fietsen.

      Verwijderen
    2. Ik bedoel natuurlijk het water over, maar ik denk dat jij de situatie
      daar wel kent Jeanne.

      Verwijderen
  3. Wormerveer met haar indrukwekkend industrieel erfgoed wat nog net op tijd de dans ontsprong om gesloopt te worden.
    Er is zoveel te ontdekken langs deze prachtige gebouwen met de mooie namen Saigon.Batavia.Hollandia,Batavia,Java etc. Ook ik liep er in 2004 rond met camera en De Adelaar voorheen zeepziederij maakte grote indruk op mij.
    Maakte er later nog blog bericht over.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com




    BeantwoordenVerwijderen
  4. https://hoorndesovervloeds.blogspot.com/2012/01/zeepzieden-een-zeepzieder-is-het-beroep.html?m=0

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi zeg. Niet alleen de watertoren. Ik zal er eens op letten als ik er in de buurt kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig oud gebouw waarin de watertoren verwerkt is. Goed dat er mensen waren die tijdig inzagen dat dit bewaard moest blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is inderdaad een indrukwekkend gebouwencomplex Toos,
    heel mooi om te zien, een degelijk pompeus en goed onderhouden geheel. Het lijkt me dat je je heel klein voelt als je ervoor staat.
    Echt mooi om steeds al die verschillen te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is een plaatje. Mooi gebouw ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig op het eerste oog zag ik geen watertoren. Maar nu wel . Mooi gevonden

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, dat gebouw is mooi, goed dat het bewaard is gebleven :)
    Weer heel anders als de watertorens die je eerder hebt laten zien.
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen