vrijdag 6 oktober 2023

Carpaccio van courgette met croutons en gerookte kip ( RvdM )

 

Door de benaming Carpaccio wordt je misschien op het verkeerde been gezet, maar tegenwoordig wordt in de professionele keuken deze term gebruikt voor 'dun gesneden in plakjes' van allerlei ingrediënten. Ben zelf meer voor 'het beestje' bij de naam noemen en zou dan gewoon zeggen : Dun gesneden linten van courgette met croutons en gerookte kip. Bij deze dus!

Een supermakkelijk voor- of lunchgerecht voor 4 personen.

Ingrediënten: 4 kleine courgettes of 2 gewone - 2 el rode wijnazijn - 2 el olijfolie - 1 tl rozemarijntakjes - 1 el  basilicumblaadjes - 2 boterhammen - 200 g gerookte kipfilet.

Bereiding: Snijd de courgettes in lange linten met een dunschiller of kaasschaaf (ik vind een korte kaasschaaf het beste resultaat geven). Leg de repen in een schaal en besprenkel met de rode wijnazijn en de olijfolie. Ris de naaldjes van de takjes rozemarijn. Was de basilicumblaadjes en dep ze droog. Hak de basilicum fijn en hussel met de rozemarijn goed door elkaar. Voeg dit bij de courgetterepen en laat alles 1 uur rusten. Snijd de boterhammen in gelijke blokjes en besprenkel ze met olijfolie. Strooi er zout en peper overheen en bak ze in een koekenpan krokant. Zet het vuur uit en laat rusten. Snijd de gerookte kipfilet in reepjes. Leg de courgette linten op 4 borden of op een schaal. Strooi er de kipreepjes en de croutons over.

NB: Ik heb de azijn en olijfolie meteen gemengd met de rozemarijn en basilicum en dat tussen de courgette linten gestreken met een kwast. Had daardoor wat meer olie en azijn nodig, maar dat moet iedereen maar naar eigen smaak doen. Men kan natuurlijk ook kruiden uit een potje gebruiken, maar ik gebruikte verse, had dan ook verse basilicumblaadjes om nog erbij te leggen. Je houd altijd wel stukken courgette over en daar maakte ik een klein soepje van, deed dat bij een zak heldere kippensoep die ik nog had staan en aten er Spaanse Panecillo's met knoflook en peterselie bij. Een lekkere lunch was het en snel klaar.

Het was een recept uit het Hollandse Maandkookboek van Annemieke Geerts-Chillé.



12 opmerkingen:

  1. Dat ziet er geweldig lekker uit, Toos! En ook al ben je een week te vroeg met dit recept (iedere 2e vrijdag van de maand)..., ik ga het uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och Elizabeth, het gaat niet goed met mij 🤭 zo stom !

      Verwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit jammy jammy
    Kan toch gebeuren, je bent lekker op tijd;) heb je aankomende week wat tijd over ;)
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ttijdstip maakt mij niet uit Toos. Weer een lekker recept erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me lekker. Fijn weekend. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk schrok ik een beetje Toos, ben ik te laat? Maar nee dit
    mooie receptje is een beetje te vroeg maar zal er zeker niet minder
    om smaken. Het geheel ziet er heel smakelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het viel me al op dat op menukaarten vaker de term carpaccio wordt gebruikt voor 'flinterdun gesneden'. Ik geloof dat ik van de zomer een bietencarpaccio had. En wat leuk, al die oude kookboeken. Van Blue Band heb ik de hele serie. Dat zijn zulke goeie naslagwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op de eerste plaats wil ik je van harte welkom heten op mijn nieuwe blog en leuk dat je reactie achter liet.
    Je recept ziet er heerlijk uit en ga het vast een keer maken. Was vandaag ook in mijn keukentje bezig voor RvdM,ga het deze week publiceren.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker Toos. Ik sla alle recepten op en het lijkt me leuk om dit recept te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor zo'n recept ben ik wel te vinden. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is een prachtig uitziend gerecht en dat vind ik altijd van belang. Als je iets mooi serveert, is dat al het halve succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed idee om eens een carpaccio anders te maken.
    Leuk en lekker kijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen