vrijdag 13 oktober 2023

Herfstcakejes ( RvdM )

 

Alle goeie dingen in drieën zullen we maar zeggen. De eerste keer te laat, tweede keer te vroeg en nu hoera, op tijd. Een heel makkelijk recept uit, wederom, het Hollandse Maandkookboek van Annemieke Geerts-Chillé en ook nog zonder lactose. 

Nagerecht of tussendoortje.

Ingrediëten. 
1 rijpe handpeer, 100 g gehakte hazelnoten, 50 g rozijnen, 350 g volkorenmeel, 200 g suiker, 2 tl kaneel, 250 ml olijfolie, 1 zakje bakpoeder, sojamelk, 12 bakvormpjes.

Bereiding.
Verwarm de oven op 200ºC
Schil de peer en haal het klokhuis eruit, prak de peer ( ik gebruikte de blender omdat de peer dan natter wordt ) en voeg de hazelnoten en rozijnen toe.
Meng in een kom het meel, bakpoeder, de suiker, de kaneel, een snufje zout en de olijfolie. Roer alles goed ( ik deed het met de mixer ) en voeg eventueel een scheut sojamelk toe tot je een heel dik beslag hebt. Mijn beslag was al dik, maar heb het wel toegevoegd.
Voeg het peer-noten-rozijnenmengsel toe en roer goed door.
Vul de vormpjes met het mengsel en zet ze een half uur in de oven.

Ik had nog nooit cakejes gebakken met zo'n dik en stevig beslag en meestal staat erbij, vul de vormpjes tot 2/3, maar dat stond hier niet, dus heb ik ze helemaal vol gedaan, op hoop van zegen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig vertrouwen in had, maar onze kleinzoon kwam net binnen en die zei, komt goed oma. Hij had gelijk, we vonden ze heerlijk.
Meestal vind ik cake het lekkerst als die nog warm is, maar deze waren een dag daarna nog beter van smaak.






20 opmerkingen:

  1. Lekker!! En waarschijnlijk zijn een dag later ook nog lekker. Maar zolang zullen ze niet blijven liggen, denk ik. Maar waarom staat er iets over banaan in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, dat moet natuurlijk peer zijn, heb het inmiddels aangepast.
      Dankjewel Mieke.

      Verwijderen
  2. Ik zit met een kop koffie op de bank, buiten waait het woest, en ik lees jouw recept en het water loopt me in de mond. Ziet er heerlijk uit! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er lekker uit, het is dat ik geen peer in huis heb, anders ging ik ze meteen maken :) Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe kun je natuurlijk alle soorten fruit en ook noten gebruiken, maar harde fruitsoorten moet je wel in blokjes snijden, even gaar koken en dan prakken of door de blender. Wel wat meer werk !

      Verwijderen
  4. Dit soort tussendoortjes maakte ik vaak als we een lange dag gingen wandelen. Heerlijk om dan zoiets in de rugzak te hebben. Dus dit recept gaat in mijn receptenboek want ik weet zeker dat ik het in de toekomst ga gebruien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En op deze manier geef je gewoon nog een extra recept weg ook!
    De cakejes zien er verrukkelijk uit, Toos.
    Ik heb nog maar een extra linkje geplaatst...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bak bijna nooit zoete dingen, maar krijg hier wel zin in. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er heerlijk uit en zó zullen de cakejes vast ook gesmaakt hebben.En nog iets…..je keuken vol heerlijke geuren uit de oven.Bedankt voor het delen🩵
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogpost.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb nog een restje van het een en ander. Dan maak ik een variant van jouw cakejes. Ik bak nooit met olijfolie. Moet dat een speciale soort zijn? Ik gebruik het normaal alleen in salades

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er heel lekker uit past goed bij dit trieste herfst weer

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze prachtige Herfstcakejes zien er verrukkelijk uit, en zijn ook
    nog eens samengesteld met gezonde ingrediënten. Leuk weer
    een heerlijk receptje rijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is een lekker gezond tussendoortje, die ga ik zeker uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het recept doet me aan bananenbrood zonder suiker denken. Heel voedzaam tijdens het fietsen. En ook nog lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Superlekker zien ze eruit, ik ga een glutenvrije variant proberen te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik bak eigenlijk nooit meer zoetigheid, maar ze zijn vast heerlijk. Noten en peer lijkt me een hele lekkere combinatie.

    BeantwoordenVerwijderen