woensdag 7 augustus 2024

Verrassend !

 

Al meer dan een jaar geleden kreeg onze dochter van haar schoonmoeder een plant die te groot was geworden en vroeg aan mij of ik die zou willen scheuren en verpotten. Als ik wou kon ik er zelf ook een houden. Ik vroeg wat het voor een plan was en of er bloemen in kwamen.

Ze wist de naam niet, maar er zouden wel bloemen in komen. Ik geloof dat ik twee potten voor haar had overgehouden en voor mijzelf een kleintje met drie of vier blaadjes. Mooi dik vet blad heeft de plant.

De plant heeft meer dan een jaar op de vensterbank in onze slaapkamer gestaan, er kwam af en toe een blad bij, maar er werd ook af en toe een blad geel en dor. Dat schoot dus niet op. Soms dacht ik, nou dat gaat hem niet worden, maar weggooien, tja dat kan ik ook slecht. En zie, twee weken geleden ontdekte ik opeens een knop en nu staat ie in de kamer op tafel mooi te wezen. Nu kon ik met de app. zoeken naar de naam en die gaf aan dat het een Haemanthus albiflos (Poederkwast) is. Nou daar lijkt het inderdaad op. Mooi hè !





13 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verhaal Toos, zie je n gedachten al die tijd regelmatig kijken naar de plant maar vorderingen bleven lang achterwege. En zie hier nu toch hoe er een erg leuke Poederkwast tevoorschijn is gekomen. Mooi ook om te zien hoe de bloem zich langzaam ging ontvouwen. De steel doet me denken aan een Amaryllis. Ook de manier hoe de bladeren naar buiten krullen. Ergl euk en zeker verrassend!!!

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Geduld is een schone zaak en zeker met planten. Wat is-ie prachtig zeg. En die naam, dat kon niet beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat prachtig. Goed dat je zoveel moeite hebt gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een plant waarbij je wat geduld moet hebben,maar eenmaal in bloei is het een bloem van grote schoonheid.
    Ik lees dat er na de bloei rode besjes komen maar dat die vrijwel direct af vallen.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk. Doet me denken aan de oude scheerkwast van mijn opa.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige plant, lijkt inderdaad op een kwast.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat doe ik ook weleens, een plant in een slaapkamer zetten maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij het daar goed gaat doen. En dat deed ie bij jou, wat een prachtige bloem.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een enige plant. Met een leuke en passende naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om een bleom als beloning te krijgen. Goede verzorging dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi en bijzonder, nu ben ik benieuwd, als hij een bloem heeft gegeven, overleefd de plant dat of sterft die uiteindelijk ook? Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik niet Anita, ik hoop het niet, afwachten maar !

      Verwijderen