woensdag 21 augustus 2024

Piepklein !

 

Prachtig weer hadden we heel de dag,  we fietsten heerlijk in een duinlandschap en dat gebeurd ons niet zo vaak. Ja, wel af en toe in de Drunense duinen, maar die liggen niet aan zee en deze wel. Het heeft altijd wel wat, vind ik, om daar te fietsen, alhoewel het er best druk is en daar houd ik dan weer niet zo van. Ik wil alleen maar even een glimp opvangen van de zee en dat vind ik dan al genoeg. 

Het was warm en we stopten even om wat te drinken en een foto te nemen. Plotseling zag ik langs de fietspad dit mooie plantje staan, echt een hele kleine bloem. Nog nooit gezien, heel schattig. Heb het natuurlijk thuis meteen opgezocht en als ik het goed heb is het Rood guichelheil. De plant groeit op open en vochtige grond, akkers en akkerranden (dus ik dacht al dat ik verkeerd zat maar er kwam nog meer) in de duinen en op zandplaten ook in drogere grond. De bloemgrootte is 4-7 mm doorsnee. Kijk dat vind ik nou leuk, net op de plek waar je even stopt staat er zo'n plantje. Dan is mijn dag al goed, maar nog niet ten einde !


 


9 opmerkingen:

  1. Je hebt prachtige foto's gemaakt van dit mooie bloempje, ik las op internet dat er ook een blauwe variant bestaat. Het is inderdaad heel leuk om weer iets nieuw te ontdekken, en al helemaal als je toevallig even ergens een stop maakt. Je hart zal vast een sprongetje gemaakt hebben. Een heel klein lief bloempje en een heel klein lief torentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi en ik snap helemaal dat je dag goed is met een zo'n dingetje, zo'n vondst

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel lief klein bloemetje, word je blij van. Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Josephine zegt het al er is een blauwe variant. Ook mooi van kleur. Jaren gelden heb ik ze wel eens in een pers gedroogd en in een collage verwerkt. Tijdens dat proces bleef het bloemetje mooi op kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wist niet van de blauwe variant, maar dit bloemetje is een favoriet. Het is zo'n speciale kleur rood.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi bloempje. Ik kan me niet herinneren het ooit gezien te hebben terwijl ik van kinds af aan veel in de duinen kom en nog steeds. Jij had gewoon geluk om op de juiste plek af te stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zijn de kleine dingen die het doen. Door jouw blog kijk ik ook meer naar details...watertoren, social sofa's, windvaantjes, boomhutten enz

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke tractatie om dit bloemetje onderweg tegen te komen

    BeantwoordenVerwijderen