vrijdag 29 september 2023

Watertoren 154 en 155 - IJmuiden.

 

De laatste twee torens van die dag staan in IJmuiden en die zagen we al van verre. Deze watertoren is ontworpen door Rijkswaterstaat en gebouwd in 1915. De toren staat aan de Dokweg in het havengebied (IJmuiden-West) en voorzag de haven en de vissers van voldoende water.

De 24,50 m hoge watertoren heeft een achthoekige open onderbouw, bestaande uit een constructie van acht gewapend betonnen pijlers rondom een centrale buizenkoker, waarop een uitkragende reservoir-ommanteling met cirkelvormige doorsnede en een plat dak. In de onderbouw worden de acht pijlers op vier hoogtes horizontaal met elkaar verbonden door koppelbalken van gewapend beton. Het cilindervormige hoogreservoir is voorzien van een vlakke bodem en uitgevoerd in gewapend beton, heeft een diameter van 11,25 m en een inhoud van 600 kubieke meter.
Deze watertoren uit 1914-1915 is van algemeen belang wegens architectuurhistorische, cultuurhistorische en en typologische waarde als vroeg en gaaf voorbeeld van een watertoren uitgevoerd in gewapend betonskeletbouw waarbij de constructie in het zicht gelaten is. De toren is Rijksmonument.
In de jaren negentig is de toren buiten gebruik gesteld. Er is ooit een begin gemaakt met verbouwen en restaureren, maar hij staat er nu maar mistroostig bij terwijl het, in mijn beleving, een mooi gebouw is waar best wat van is te maken. Moest meteen denken aan DEZE watertoren, het kan dus !

Maar goed, wij fietsten verder naar de tweede toren in IJmuiden, ook wel bekend als de watertoren van Velsen (gemeente). De toren staat in IJmuiden-Noord en werd gebouwd in 1915, heeft een hoogte van 42,60 meter en een wateropslagcapaciteit van 550 m³ las ik Hier

Aan de toren hangt een klok, zie je niet vaak, maar het komt wel eens voor. Het drinkwaterpompstation, met watertoren, filtergebouw en pompgebouw, stond als geheel ingeschreven in het rijksmonumentenregister. In 2004 bleek het complex, dat onderhevig was aan brandstichting en vandalisme, een achterstallig onderhoud te hebben ter grootte van een miljoen euro.

In februari 2009 begon men met de sloop van een deel van de gebouwen, hierbij werd in totaal 55 ton constructie ijzer en 3000 ton betonpuin van het terrein verwijderd. Er kwam toen plaats voor het bouwen van elf woningen. De watertoren werd niet gesloopt (gelukkig voor ons).

Vind het een statige toren, strak maar ook een mooie uitbouw. Je kunt er lekker van alle kanten bij en dat is wel eens anders. 
Wederom een mooie fietstocht die manlief had uitgezet, 4 watertorens maar liefst, op een te fietsen route van 78,26 km. Heemstede, Overveen en deze twee in IJmuiden. Ik blijf me er nog steeds over verbazen dat er zoveel, zo dicht bij elkaar staan (23-8)







7 opmerkingen:

  1. Met de eerste valt zeker nog wat te doen, zeker als je watertoren aan de Rijndijk ziet.de tweede is prachtig met die uitbouw. Een flinke tocht maakte jullie.

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Ha, je was bij “ mijn” torens. Ik woonde in de straat aan het eind van het park van de laatste toren. Mijn vader werkte bij de Hoogovens aan de andere kant van het Noordzeekanaal. Hij kon daarvandaan op de klok van deze toren zien hoe laat het was.
    Ik schreef er hier over. https://miekequilt.blogspot.com/2020/11/watertoren.html
    Leuk dat je er nu ook was. Jullie hebben veel gefietst ( maar vast ook met de auto).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O Toos. Ik doe jullie te kort. Ik lees dat jullie echt alles fietsten. Wat een afstanden zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een verschil in aanzien. Die tweede is wel apart met dat uitbouwtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beide watertorens kende ik niet en ik kom nog wel uit de buurt! De toren in Velsen vind ik heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kloeke torens met interessante details. Heerlijk zonnetje erbij om erheen te fietsen is niet verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toos wat mooi weer en als ik nu een watertoren zie denk ik gelijk aan jullie. Heel gaaf weer om te lezen.
    Ja Groevenbeek van binnen was heel mooi en tegelijk had ik er nog iets meer van verwacht.
    Ik heb ook wel eens een dag sat ik niet kan reageren op een bericht.
    En dan een sag later gaat het wel weer 🤷

    BeantwoordenVerwijderen