zaterdag 9 september 2023

Watertoren 150 - Roelofarendsveen (Kaag en Braassem)

 

7 Watertorens zouden we deze dag "befietsen", maar het werden er 8. We moesten met een pond over een water, wij stonden er om 18,15u, maar helaas einde vaartijd was 18.00u. Onze route moest omgelegd en zo kwamen we onverwacht nog langs deze. 

De watertoren van Roelofarendsveen is gebouwd in 1932 en is ontworpen door Hendrik Sangster. De toren heeft een hoogte van 31,5 meter en één waterreservoir (betonnen vlakbodem) van 150 m³. In 1955 bleek de onderhoudstoestand van de toren zeer slecht. De wapening van de betonnen draagconstructie was op veel plaatsen doorgeroest en het cement van de muren liet los. Om de toren vochtafstotend te maken werd op de buitenkant een cementpap met granietkorrels gespoten, maar het werd er niet fraaier op. De toren is opgesierd met een metershoge tulp aan alle vier de kanten, nou ja die kun je niet missen ! Op de begane grond is een bloemen en plantenzaak en er werd een appartement in gebouwd.

De laatste watertoren dus van deze dag, een dag waarop we 98,78 km aflazen op onze kilometerteller. Een superzonnige en drukke vermoeiende dag, maar wel lekker moe, heerlijk was het ! 

Dit jaar staat de tulp al 30 jaar op de toren. Hier nog een stukje dat ik tegenkwam over de watertoren.

(21-8)




 

12 opmerkingen:

  1. Wat een bijzondere zo met die tulp. Ik geniet van je blogs maar onderweg heb ik niet de rust om te reageren maar iedere watertoren hier valt me op door jouw blogs. Groetjes Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een afstand fietsten jullie. Voor ons heel leuk, maar ik kan me voorstellen dat jullie bekaf waren. Deze laatste toren is weer erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah je weet dan ook dat je in de Bollenstreek bent

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook een bekende. Roelofarendsveen ligt vlakbij Leimuiden waar Mart geboren is en we de eerste jaren van ons trouwen hebben gewoond. Vlakbij die toren wonen onze beste vrienden. Er werd ontzetten veel geteeld in en rondom deze plaats maar beslist geen tulpen, daarom vond ik het altijd een vreemde toren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat deze toren vlakbij de geboorteplaats van Mart staat en voor jullie weer heel bekent is. Wat jij zegt over de tulpen dat weet ik natuurlijk niet, maar ik vond nog wel een stukje historie. Daarom plaatste ik nog een link. Of dit klopt, tja dat weet je tegenwoordig ook niet zeker met de vele fake berichten.

      Verwijderen
    2. Toos, ik heb het gedeeltelijk verkeerd. Volgens Mart waren er vroeger wel degelijk tulpen maar de laatste jaren kwamen er steeds meer kassen met groenten. De koude grond waar vroeger op geteeld werd is nu bebouwd met nieuwe woonwijken.

      Verwijderen
    3. Kijk Marthy, dat is nou zo leuk, zijn we beide weer wat wijzer, vandaar de link.

      Verwijderen
  5. Een volle watertorendag dus... Ik reed vroeger regelmatig door/langs Roelofarendsveen naar mijn vriendin in Lisse, maar de watertoren heb ik nog nooit 'gezien'...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een afstand, bijna 100 km. En watertoren nummer 150! Dat is een mooie "mijlpaal"!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn hemel Toos, dat was wat de kilometers betreft het dagje wel,
    en dan zo druk met de torens. Deze is wek heel kleurrijk, het lijkt
    wel een speelgoed toren. Wel heel grappig dat daar een bloemen
    en plantenzaak is gevestigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Af en toe kom ik in Leimuiden. Roelofarendsveen ligt net een tikkeltje te ver (150 km is mijn maximum.)
    Vooral de tulpen op de watertoren vind ik mooi. Heel vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen