woensdag 6 september 2023

Watertoren 148 - Hillegom.

Vreemd model watertoren zal je misschien denken en dat is ook zo. Dit soort reuze bloembollen zagen we heel veel, we waren dan ook in de bollenstreek. Bij de eerste die ik zag, bij een verffabriek  dacht ik nog, ach aardig, bij de volgende, och daar ook zo'n bol. Nou als ik er nog een zie stap ik af, want het begon langzaam door te dringen dat toch iets moest betekenen. En jawel hoor, het is haha een fietsroute. Van bol naar bol zal ik maar zeggen. De vlinderbol is van kunstenaar ANITA VAN DIEMEN en de andere is van DORINE PUTMAN.  

En zo kwamen we bij deze bol en bij ons doel, de watertoren. Helaas was de poort gesloten en konden we niet zien wie de kunstenaar van deze bol is. Hij ligt daar in de prachtige tuin die aangelegd is bij de toren, dat kom je niet vaak tegen.

Deze watertoren is ontworpen door architect A.D. Heederik en werd gebouwd in 1925, heeft een hoogte van 45,25 meter en één waterreservoir van 660 m³. Toentertijd was de lokale pers onder de indruk. 
In de Leidse Courant van 11 mei 1925 schreef men : De betonwatertoren nabij de steenfabriek, 45 m. hoog is, is gereed. Men is bezig de stellingen af te breken. Als men weet dat van ééne rondte 3 zolderschuiten hout af komen, heeft men een flauw denkbeeld van de omvang van dit gevaarte. De bovenste helft is thans zichtbaar: het geheel is een massaal werk.
En dat is het nog steeds, alleen met een andere functie. Het is nu een inspirerende plek die voor iedereen toegankelijk is met het doel, mensen, bedrijven en start-ups inspiratie en energie te geven om ontwikkeling tot bloei te laten komen. Ik wens ze succes, want dan blijft deze mooie toren ook goed bewaard.






9 opmerkingen:

  1. En weer zo’n mooie. Ik vind het toch zo leuk om steeds die torens te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze keer vind ik de bollen het allerleukst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn die bollen apart. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alweer zo'n mooie foto. Ik zou best willen rentenieren in een watertoren (-: Wat een geweldige bollen. Zo kleurrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo bol als de bollen zijn, zo kaarsrecht is de watertoren!
    Ik moest bij de bollen meteen aan bromtollen denken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die met de bollenvelden vind ik de leukste. Mooie bestemming voor de toren en gelukkig hier geen zendmasten voor de telefonie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze mooi, die reuze bloembollen. Ik kom uit de bollenstreek daar en ken deze robuuste watertoren. Rijden regelmatig die kant uit en vooral de laatse foto is mij heel bekend, kruising van de N207 en N208. Wist je dat de N207 daar eindigt maar begint bij Bergambacht, het dorp wat achter Stolwijk, onze woonplaats, ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sassenheim dat is idd de Bollenstreek. En weer een watertoren gevonden 😊

    BeantwoordenVerwijderen