donderdag 21 september 2023

HERFST.

 

Gisteren, we fietsten we  een ronde die we wel vaker doen en toch zagen we iets wat er eerder niet was. Tja, dat is logisch in de natuur. Op deze boomstam die er al lang ligt, groeiden nu, ja hoe noem je dat, paddenstoelen, zwammen, schimmels of is het allemaal hetzelfde. De naam van deze weet ik niet, maar er zijn vast wel kenners onder de blog lezers.

Wat ik wel weet, is dat vandaag de herfst  begon, alhoewel dat al jaren ook niet echt meer zo is. De meteorologische herfst begint al op 1 september. en de astronomische herfst (21 september), eigenlijk de de 'officiële vastgestelde datum' valt ieder jaar op een andere dag, omdat een zonnejaar net iets langer duurt dan 365 dagen. Dit jaar is dat 23 september om 08:50 u. Makkelijk allemaal hè en volgens mij heb ik daar al eens eerder over geblogd, zou zomaar kunnen. Desalniettemin hou ik me aan 21 september, lekker ouderwets, zoals we het vroeger op school hebben geleerd.




13 opmerkingen:

  1. Doe ik lekker met je mee. Ik hou de data die we vroeger leerden voor mezelf ook altijd aan. Hopelijk komt er een zwammenkenner lezen. Er zijn er giga veel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad herfst! hier ook ;) Wel mooi de natuur.
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe deze paddenstoelen precies hrten weet ik niet. Ik noem ze altijd elfenbankjes en in gedachten zie ik daar minimeisjes op zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En dit is een zwavelzwam echt een mooie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig!. Als je de app "obsidentify" ( Nederlandse versie) op je telefoon hebt, kun je een foto van iets ( planten, dieren, bomen, insecten enz. ) in de natuur maken en dan weet je even later hoe het heet. Ik gebruik het om zo wat meer namen te leren. ( maar jouw paddestoel wist ik nog niet)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben het met je eens hoor Toos, gewoon 21 september. Prachtig, die zwammen die je fotografeerde, dat hoort bij de herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een sprookje om dit tegen te komen en dan vooral het
    formaat, ohhh Toos schitterend. Zelf noem ik dit soort ook
    altijd elvenbankjes omdat ik ze sprookachtig vind, maar
    door Albèrtje weten we nu dat het een Zwavelzwam is,
    weer wat geleerd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige zwammen! Echt kunstwerken! En voor mij is 't ook 21 september = begin van de herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie zwam. Er valt alweer veel moois te zien. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is een prachtige zwam om te zien, en zò groot! Ja, Albèrtje weet veel over de natuur... Ik houd altijd de 21e aan voor de wisseling van de seizoenen, wel zo gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen