donderdag 28 maart 2024

Watertoren 170 - Sliedrecht.

 

Vorig jaar, op zondag 1 oktober fietsten we onze laatste watertoren ronde van 2023. Dus het wordt wel tijd dat ik er wat van laat zien, voordat we dit jaar beginnen aan nieuwe tochten. 

We begonnen bij de watertoren van Sliedrecht, die ontworpen is door architect JAN SCHOTEL. Degene die hier regelmatig lezen, zullen zijn naam inmiddels wel kennen. Hij ontwierp zo'n 16 watertorens, waarvan we er al vele hebben gezien.

In 1886 werd de waterleiding aangelegd en werd ook de toren gebouwd. Hiervóór was men aangewezen op sloot- en rivierwater. De toren staat op het terrein van De Zaai, heb nog gezocht wat De Zaai is, maar kon het niet vinden. het terrein was omheind en we konden niet dichterbij komen dan op deze foto. Aan de waterleidingbuizen in de dijk werden toentertijd ook brandkranen aangesloten. De watertoren heeft een hoogte van 28,5 meter en heeft één waterreservoir van m³. De toren, heel jammer, is verwaarloost, boven op het dak tiert welig het onkruid.

Sliedrecht staat ook bekent als "baggerdorp", vandaar dat we regelmatig deze putdeksels zagen liggen. Ook is er het Nationaal Baggermuseum gevestigd, maar daar hadden we geen tijd voor. Misschien ooit !

(bron Wikipedia)

N.B: Elizabeth stuurde mij nog twee foto's toe, een van vlak ná de bouw en een van  hoe het er vroeger  rondom de toren uit heeft gezien. De foto is ingekleurd.



Erg leuk om dat straatbeeld te zien. Dankjewel Elizabeth van het blog: busybessy2.blogspot.com



13 opmerkingen:

  1. Mooi ben benieuwd wat je dit jaar allemaal weer gaat zien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door jouw blogs over watertorens word ik wel eens nieuwsgierig. Vooral als ze in de buurt zijn. Over de Zaai kon ik niks vinden maar ik zag wel foto's van de binnenkant van de watertoren op Facebook onder de naam watertoren Sliedrecht. Er schijnt woningbouw in dat gebied te komen. Er zijn nog wel problemen omdat er water compensatie moet komen voor Rijkswaterstaat ivm ruimte voor de rivier. Ik ga er eens fietsen binnenkort en misschien naar het baggermuseum.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit moet de toren zijn die ik als kind zag als we op de fiets vanuit Dordrecht mijn tantes in Sliedrecht gingen bezoeken. Leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De watertoren herken ik. Wanneer ik een rondje Biesbosch fiets kom ik erlangs. Sliedrecht heeft een leuk oud centrum. Die puttegel is me nooit opgevallen. Ook een fraai exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je, behalve deze mooie toren, ook leuke putdeksels zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben bijna 30 jaar in Sliedrecht gewoond, dus deze watertoren is mij niet onbekend.
    Er is al jaren... (misschien wel 15) sprake van dat er appartementen komen, maar dat zal wel van het duurdere segment zijn vanwege de riante blik op de Merwede ..
    Er is veel gedoe over en intussen staat de watertoren hard achteruit te gaan. In 2016 zijn er een aantal brandstichtingen op het terrein geweest.
    De Zaai is de naam van het oorspronkelijke buurtschap waar de watertoren staat en aan de andere kant van de dijk ligt de Zaaistoep.
    Sliedrecht kent heel wat stoepen aan de binnenzijde van de dijk waar je trapsgewijs of via een min of meer steilere afdaling het dorp in kan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Elizabeth voor je aanvulling, maar weet jij dan waar het woord Zaai vandaan komt. Ik ken dat woord alleen maar van iets zaaien, of heeft dit nog een andere betekenis ?

      Verwijderen
    2. Men weet het gewoon niet... ik vond nog dit:
      De naam Zaai? Waar slaat die op? Ik weet het niet. Nota bene
      opgegroeid bij de Zaai en niet weten waarom het terrein met de
      Watertoren en de Deltawerf zo heette. De Zaai, een griendje
      tussen Merwede en de dijk, begroeid met wilgenhout. Zaailing?
      Misschien. Zaaigoed? Onwaarschijnlijk! Daar was het terrein
      voor de indijking veel te nat voor. Blijft de vraag???

      Verwijderen
    3. Oh Elizabeth, ik zie dit nu pas. Dat had ik ook al gevonden, maar die wist het niet. Hij schrijft ook in dialect, toch !

      Verwijderen
  7. :-) heb jij inmiddels een boekje uitgegeven toos, want er zijn zóveel mooie watertorens gezien door jullie.
    geweldig
    een heel fijn paasweekend gewenst samen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad heel jammer de verwaarlozing van zo'n mooie watertoren. Wel heel mooi dat je deze prachtige putdeksel daar tegen bent gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb de vraag nog even op de Facebookgroep van Sliedrecht Toen en Nu gezet... Als ik wat reacties heb, stuur ik het je door!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat aardig, ben benieuwd, alvast bedankt en een mooi Paasweekend.

    BeantwoordenVerwijderen