vrijdag 8 maart 2024

Bietjestaart en geitenkaas ( RvdM ).

 

Eind vorig jaar zag ik dit simpele gerecht in de Libelle en omdat wij regelmatig rode bietjes eten leek het me de moeite waard om te proberen. Vooral ook omdat ik de bietjes altijd kookte en bij dit recept gaan ze in de oven. We vonden het alletwee lekker, dus we bewaren het.

Ingrediënten -  2 pers.

6 plakjes bladerdeeg - 400 gr bietjes, geschild - 125 gr zachte geitenkaas - 1 flinke hand walnoten - rucola.

. Verwarm de oven op 200 ºC.
. Snijd de bieten in plakjes van ± ½ cm, besprenkel met wat olijfolie, bestrooi met peper en zout.
. Verdeel ze over een met bakpapier beklede ovenplaat en rooster 15 min. in de oven.
. Bekleed de bakplaat opnieuw met bakpapier en leg de plakjes bladerdeeg erop.
. Druk de naden dicht en prik er met de vork wat gaatjes in.
. Verdeel de bietjes, geitenkaas en walnoten erover en bak in 20 min. af.
. Maak af met wat rucola.

Wij vonden dat deze 'oven manier', de smaak van bietjes ten goede kwam.
Ik heb precies het recept gevolgd, maar men kan natuurlijk ook andere kaas of noten gebruiken. 

Geef er je eigen draai aan, smakelijk eten.


19 opmerkingen:

  1. Bietjes uit de oven heb ik nog nooit gedaan, maar het is het uitproberen waard lees ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er ook heel mooi uit met die uitgesproken kleur van bietjes en het zachte witte van de geitenkaas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er heerlijk uit en ik houd ook van geitenkaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke aparte manier om rode bieten in een gerecht te verwerken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toos, ik heb heel veel recepten met bietjes maar deze nog niet. Wij houden van bietjes, eten ze vaak dus dit zal ons wel bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe leuk om eens iets uit te proberen en het dan ook zó lekker te vinden.
    Het lijkt mij ook heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt mij ook heerlijk, ik eet graag bietjes, gaan we proberen. Bedankt voor het recept. Fijn weekend, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit lijkt mij heerlijk. Ik houd erg van bieten. Had je gekookte of ongekookte bieten? Deze komt op mijn lijstje. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wat lijkt me dat lekker. Wij eten graag bieten en dit is weer eens een leuke andere manier van bereiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me een heerlijk receptje Toos, alleen vroeg ik me af of dit nu zomerbieten of winterbieten zijn. Zomerbieten kunnen op deze manier wel met zo'n korte bereidingstijd. Zoals j omschrijft [ 15 min. roosteren en vervolgens 20 minuten afbakken] Maar rauwe winterbieten hebben toch echt wel ruim een uur tot 1½ nodig om te garen.
    Het isin ieder geval een heel gezond recept

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nooit geweten Josephine dat er zomer en winter rode bietjes bestaan. Wij hebben in onze moestuin altijd rode bietjes geteeld en die oogsten we tegen de winter en bewaarden ze dan heel de winter in de schuur in een kist met wit zand. We hadden nu rode bietjes gekocht bij de groenteman, maar of dat dan zomer of winterbieten zijn ???

      Verwijderen
  11. Lekker!
    Deze lijkt erg op een recept dat ik wel eens maak. Hier thuis zijn ze niet zo fan van bietjes, maar de plaattaart met bietjes gaat er zeker in. De variant die ik wel eens maak, is met feta en uit de oven gaat er nog wat rucola overheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een minuut of tien heb ik een reactie geschreven, maar ik weet eigenlijk niet of deze goed overgekomen is? Probeer het nog een keer ;-)
    Hier thuis zijn bietjes niet zo favoriet. Ik maak ook wel eens een plaattaart met bietjes. Hij lijkt erg op deze, maar dan met feta. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zodra ik later mijn nieuwe oven zal hebben zal ik het zeker ook eens maken. We moeten van het gas af dus is het afwachten waneer ze hier de werken gaan doen. Daarom wacht ik met een nieuwe oven te kopen. Het lijkt mij ook wel heel lekker. Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een fijne combinatie, bietjes met geitenkaas, leuk om ook eens te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Rooster of gaar vaker groenten op de bakplaat en weet inmiddels dat de smaak van groenten veel intenser is dan na koken in water.Kwam daar achter na bereiden van traybake recepten.
    Ga dit ook eens met rode biet maken,ziet er lekker uit in combinatie met je andere ingrediënten.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogpost.com

    BeantwoordenVerwijderen