dinsdag 12 maart 2024

Fietswiel of.....?

 Vorige week vrijdag, het was heerlijk weer, fietsten we een van onze lievelingsroutes. 
Langs de Maas en op weg naar de koffie, maar we gingen eigenlijk voor het versierseltje dat op de slagroom steekt. De vorige keer vond ik dat zo leuk, maar vergat er een foto van te maken. 
Herkansing dus en even de vraag of het er deze keer ook op zou zitten.
Toen de koffie werd gebracht zei ik tegen de serveerster, wat leuk het fietswiel zit er weer op ! Fietswiel, reageerde ze heel verbaast, oh, maar dat is een Mallejan.
Nou ja, als wij een wiel zien, relateren we dat meteen aan fietsen, goh hoe zou dat komen :-)

Misschien weet iedereen wel wat een Mallejan is, maar ik wist het niet, dus voor degene die het ook niet weten, het is een vervoermiddel dat vroeger in de bosbouw werd gebruikt om boomstammen en andere lange voorwerpen te vervoeren. Zo werden ze bijvoorbeeld bij de gemeentetram te Amsterdam gebruikt voor transport van railstaven. HIER EEN LINK met wat informatie en foto van Mallejan.

Heb nog even verder gezocht, want hoe kwam men aan die naam voor dit werktuig. Een mallewagen was oorspronkelijk 'wagen waarop de leden van een narrengilde rondreden, op vastenavond, kermis, enz.' Dan las ik nog dat het woord jan ook nog de betekenis heeft van 'kanjer, fors exemplaar'. Een combinatie van betekenissen dus.
Het restaurant waar we de koffie dronken heeft trouwens de naam MALLEJAN.
(bron wikipedia)


15 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Waar hebben jullie de koffie gedronken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi versierd, die koffie! Leuk verhaal ook en ik snap helemaal dat jullie aan een fietswiel dachten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is toch geweldig? Dat stuk marsepein zou je bijna inlijsten. Helaas te ver bij mij vandaan om even langs te gaan. Het was voor jullie dubbel genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu weet ik beter, maar anders zou ik ook zeggen, een fietswiel :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In Vierhouten was ook een restaurant De Mallejan. Een hele chique tent waar ik ooit een keer heerlijk at. Nooit geweten wat een mallejan is. Ik zou ook denken aan een fietswiel op de plaatje. Volgens mij hadden jullie lekkere koffie met een heerlijk stuk gebak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou ook niet aan een Mallejan gedacht hebben. Maar toen je schreef dat het restaurant zo heet, is het wel logisch. Hopelijk was het een lekkere lekkernij. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mallejan is in mij herinnering een lange wagen met een huif en banken erin, een of meerdere paarden ervoor. Vaak gebruikt bij bruiloften en partijen..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke weetjes weer Toos, maar zelf zie ik er ook een
    fietswiel in en jullie natuurlijk zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, ik wist ook niet wat een Mallejan was hoor... Leuk blogbericht, Toos en wat kregen jullie de koffie deftig geserveerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fietsen verrijkt je leven door beweging en allerlei ontdekkingen. Interessant om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoewel ik wel weet wat een Mallejan is zag ik er ook een fietswiel in. Leuke versiering.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zag er ook meteen een fietswiel in. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik die vaker zie dan een Mallejan. Jullie hebben in ieder geval weer een heerlijk bakje koffie gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een toepasselijk kleinood dus op de koffie. Leuk gedaan en ik heb weer wat geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen