dinsdag 22 oktober 2019

Flora & Fauna.



Rond koffietijd waren we in Hindeloopen dus eerst koffie met een lekker stuk gebak. Het stadje ligt er in de herfst wat verlaten bij,  het was natuurlijk nog vroeg en de meeste zaken waren nog gesloten. Toch was er een open en toen we daar binnen liepen kwam er een geroezemoes van stemmen op ons af. Het zat daar al vol omdat er een hele bus toeristen (van hoge leeftijd) was neergestreken. Fijn was dat, want dat betekent dat men op veel mensen had gerekend en er dus vers gebak was. Het was gereserveerd en ze zouden daar ook lunchen. Ik had cheesecake gekozen en het was verrukkelijk.
Naar de fontein hoefden we niet lang te zoeken, die stond praktisch om de hoek.

Flora & Fauna, Shen Yuan.
Koper, staal, Accoya-hout, steen.
boom: 3,6 m hoog, 2,5 m breed; geweien: 7,5 m lang, 2,1 m hoog.
Inspiratiebron: Het oude stadswapen van Hindeloopen.

Inspiratiebron voor de fontein is de levensboom op het stadswapen, met het hert en de hinde die hem omringen. De boom symboliseert de levensenergie, maar staat ook voor wijsheid. Het hert en de hinde voeden zich daarmee. Nu zetelen prachtige exotische vogels in de boom. Als je op het grote, houten gewei zit dat de boom omringt, zie je hoe ze waterspuwend met elkaar 'praten'. Over ons ?

Shen Yuan (China) is een van de weinige vrouwelijke Chinese kunstenaars die tot de internationale kunstwereld is doorgedrongen. In al haar werk toont ze dat culturen elkaar voortdurend onderling beïnvloeden, maar ook dat je daarbij je eigen achtergrond niet hoeft te verloochenen. Steeds zie je sporen van de traditionele Chinese kunst gecombineerd met een indrukwekkend ambachtelijk vakmanschap. Dit alles past naadloos op de eigen en toch open cultuur van Hindeloopen.
Informatie, wederom van de borden.

N.B - Wat je ziet op een van de foto's is niet het stadswapen (vergissing van mij) maar een gevelsteen, voorstellend het wapen van Willem Frederik van Nassau-Diez.
DIT is het wapen van Hindeloopen, maar ik kan het niet goed rijmen met de beschrijving van het wapen op het informatiebord.
N.B - Ferrara wees mij er vandaag op waar ik het juiste wapen kon vinden. DEZE site laat er heel veel zien en ook de juiste. Hert en Hinde met een levensboom. Grote dank.



7 opmerkingen:

  1. Nee, ik zie het ook niet. Geen boom te bekennen op dat wapen. Maar wel een prachtig kunstwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een mooie fontein, maar het ontstaan van het ontwerp is inderdaad wat onduidelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toos, ik heb even voor je gepuzzeld. In Hindeloopen zit een wapenschild aan de zijingang van de Grote Kerk met daarop twee hindes en een levensboom. Steen uit 1658.
    Dat schild heeft de kunstenares gebruikt voor haar fontein. Fraai geheel, die fontein.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ans, stom dat ik het niet zag want ik was op dezelfde site om die gevelsteen die ik had gefotografeerd op te zoeken. Ik ga het straks nog op mijn blog erbij zetten.

      Verwijderen
  4. Wat een mooie fonteinvogel op die laatste foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, deze ga ik ook nog eens in 't echt bekijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dit vind ik schitterende kunst Toos,
    dat zou ik wel van dichtbij willen zien
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen