dinsdag 29 oktober 2019

De IJsfontein.



Hèhè, eindelijk, een fontein gemaakt door een Nederlander. Elf fonteinen gemaakt door 11 internationale topkunstenaars las ik steeds. Het zou toch al te gek zijn, wanneer er geen uit ons eigen land bij had gezeten. Gelukkig, hier is er een.

De IJsfontein. Birthe Leemeijer.     Koper, koelleidingen, zonnepanelen, bomen.
2 m hoog, 3 m breed.

De fontein is een speelbal van de elementen en geen dag is hetzelfde. IJs tekent patronen op de koperen huid van de sculptuur. De mate waarin de fontein ijslagen vormt of niet, is afhankelijk van de zon, luchtvochtigheid, temperatuur, wind en neerslag. Energie voor de IJsfontein wordt opgewekt door  zonnepanelen. Rondom staan bomen die rood kleuren in het najaar. Ze verwijzen naar Bonifatius en zijn volgelingen die in Dokkum zijn vermoord. Voor optimale schaduwwerking is bij de sculptuur gebruik gemaakt van de wetmatige rangschikking van bladeren rond een middelpunt. Het resultaat van meer dan 100 miljoen jaar evolutie in de plantenwereld.

Birthe Leemeijer ( Nederland )

Zij laat ons de natuur op een zintuiglijke manier beleven. Maar vrijblijvend is dat niet, want terloops wijst ze erop dat de natuur en het landschap drastische veranderingen ondergaan met onoverzienbare gevolgen. Bij haar onderzoek brengt zij verschillende vormen van kennis samen. Het bij een specifieke plaats gevoelde onvervulde verlangen en gemis vormen voor haar een belangrijke bron om uit te putten.
Het werken in de open ruimte is voor haar de ideale conditie om de betekenis van de kunst en haar plaats in de wereld te ontdekken. Daarnaast speelt de aanwezigheid van de natuur en de waarde die we daaraan toekennen een essentiële rol in haar werk. De natuur wil ze vooral fysiek en zintuiglijk laten beleven. Al haar werk is erop gericht om ons daartoe te verleiden.

Ik zou deze fontein ook nog wel eens in de winter willen zien wanneer de damp aan vriest op het koper. Lijkt me echt prachtig.

Informatie, van de bordjes en internet.



5 opmerkingen:

  1. wauw lijkt me súper om te zien in het echt,
    figuren die steeds veranderen
    keigaaf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend knap om zoiets te kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eindelijk een Nederlandse. Bij het lezen van de laatste fonteinblogjes vroeg ik me al stilletjes af waarom er allemaal buitenlandse kunstenaars aan het werk waren. Ik heb daar niets op tegen hoor, maar ik dacht dat er in Nederland toch ook kunstenaars wonen die een fontein moeten kunnen vorm geven. En kijk, daar hebben we Birthe Leemeijer! Deze fontein vind ik erg mooi, vooral nu de temperaturen dalen zal het wisselend effect goed te zien zijn. Misschien komen we dat op internet nog eens te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Apart, hé! Ik heb 'm ook zo ongeveer gezien. Het lijkt me met vrieskou ook mooi.
    Het thema was ook een beetje Mienskip (Fries voor zoiets als gemeenschap) en met dat Leeuwarden de culturele hoofdstad van de wereld was. Dat had er, als ik het goed heb, mee te maken dat er zo'n internationale keuze is gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen