woensdag 23 oktober 2019

De Woeste Leeuwen van Workum.

Toen we vanuit Hindeloopen naar Workum reden voor de volgende fontein, zag ik opeens deze "OP DE KOP BOERDERIJ". Al eerder zag ik het, op het blog van Marthy en nu zag ik het zelf in het echt. Hartstikke leuk dus, het onverwachte ! Even een tussenstop voor de foto natuurlijk en dan, Workum.

De Woeste Leeuwen van Workum - Cornelia Parker - Verenigd Koninkrijk.
Duurzaam Accoya-hout, verf, bladgoud - 3,5 m hoog.

Al eeuwen wordt het stadswapen op DE WAAG van Workum ondersteund door twee leeuwen.
Ze doen naïef aan en hun theatrale pose prikkelt onze lachlust. Maar als fontein van Workum, stevig op de grond met een meer dan levensgrote afmeting, zijn ze geen bijfiguren meer, maar hoofdrolspelers. Op enige afstand van elkaar sproeien ze nu als vechtende katten water naar elkaar. 'Kijk naar Workum', lijken ze ons toe te roepen. Want zonder het wapenschild biedt de lege ruimte tussen hen in plotseling uitzicht op de levende werkelijkheid van de stad.

Cornelia Parker schept er een immens genoegen in om dagelijkse voorwerpen en overbekende beelden uit kunst en cultuur op te blazen, te verdubbelen, uit te rekken of in diggelen te slaan, als een soort daad van bevrijding. Want met de grootschalige sculpturen of installaties die zo ontstaan krijgt het oude en bekende nieuwe betekenis, met een vleugje Britse humor op de koop toe. Parker werkt daarbij intensief met anderen samen.
Gelezen op informatiebord.
Marthy stuurde mij een bericht dat ik het huis niet op sjannesblog (zoals ik schreef ) maar op dat van haar had gezien. Heb het nu dus veranderd.


6 opmerkingen:

  1. Weinig woests te vinden bij deze leeuwen, het lijkt wel alsof je veel plezier hebben en een dansje doen.🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die boerderij zag ik ook eerder. Echt heel origineel, maar ook raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik vind het nog steeds niet mooi, Toos, die omgekeerde boerderij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet mooi, vind ik, die omgekeerde boerderij. Ik zag zoiets ook in Canada, ook niet mooi. Misschien is mijn smaak toch iets te traditioneel.
    Zo vind ik de leeuwen ook niet mooi. Vreselijk saai ben ik hè

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er was ook heel wat te doen om deze fontein, de inwoners vonden het vreselijk. Op zich vind ik ze niet zo gek, maar ik heb ook deze nog niet in 't echt gezien...

    BeantwoordenVerwijderen