woensdag 22 juli 2020

Watertoren 13 en 14.





We waren nog niet klaar in Dordrecht.
Er staat nog een watertoren, maar deze is compleet anders dan die ik gisteren liet zien.
De toren staat op het terrein van een chemisch bedrijf,  is ontworpen door Robbé & Co N.V. en werd gebouwd in 1961.
Deze toren heeft een hoogte van 46,5 meter en een waterreservoir van 570 m³.
Het was nog even zoeken waar we er het dichtst bij konden komen, want je kunt meestal niet het terrein op.
Toch konden we er vrij dichtbij komen, zelfs nog dichterbij dan je hier ziet, maar ik vond dit de mooiste foto, zo met de gele buis en de twee oude auto's.
Het oog wil ook wat hè !

En nog waren we niet klaar, de watertoren in Dubbeldam in de stad Dordrecht, is gebouwd in 1916 door Visser & Smit Hanab.
Deze watertoren was een van de eerste geheel betonnen torens in Nederland.
De hoogte is 36,40 meter en het volume van het waterreservoir is 200 m³.
Aan de buitenkant is er een wenteltrap van 112 treden, die loopt naar het uitzichtsplatform.
Sinds 1973 is de watertoren als zodanig niet meer in gebruik.
Hij heeft nog enige tijd gefungeerd als zendmast.
Nu is het een hotel en op de benedenverdieping bevind zich een café-restaurant.
In de toren is ook een permanente expositie met informatie over het polderlandschap, de nabijgelegen Hollandse Biesbos en de bijzondere geschiedenis van de watertoren.
Leuk allemaal hoor zo'n tochtje naar al die watertorens en ik verbaas me er regelmatig over van wat men met zo'n toren toch nog kan doen, of niet natuurlijk.

7 opmerkingen:

  1. Elke stukje is weer leuk om te lezen: zo verschillend als ze zijn, zijn het allemaal interessante bouwwerken. Deze vind ik heel mooi met dat puntdak. Het is moeilijk om er een andere functie aan te geven, als ze niet meer watertoren hoeven te zijn. Dit is een zinvolle oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, die van Dubbeldam ken ik ook. Maar die andere niet, mooie foto is het zeker

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :-) ik vind die dafjes die op de foto staan anders ook wel héél erg leuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En van deze twee wist ik niet af... Terwijl we zo'n 17 kilometer van Dordrecht verwijderd wonen, en vroeger nog minder.
    De Dubbeldamse vind ik ook mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die van Dubbeldam herinner ik me vaag. Die andere niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De eerste valt natuurlijk minder op als watertoren en dan nog op eigen terrein. De tweede is weer een schoonheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Twee prachtige torens. Van die onderste vind ik het platform mooi. Maar of ik die wenteltrap op zou durven?

    BeantwoordenVerwijderen