zondag 5 juli 2020

5000 km.

C. had afgelopen vrijdag een fietstocht uitgezet en ik wist wel ongeveer waarheen, maar had toch niet in de gaten dat ik zoveel van Gogh zou tegenkomen. In een park zagen we opeens zomaar de aardappeleters zitten, een bronzen beeldengroep, gemaakt door Peter Nagelkerke. Er schijnt nogal wat tegenstand te zijn geweest en een groep tegenstanders is zelfs naar de rechter gestapt. HIER nog wat informatie over de beeldengroep met wat linkjes naar de maker, wat weetjes, maar niet veel over de rechtzaak. Doet er ook eigenlijk niet toe, want uiteindelijk is het toch geplaatst.

Bijna naast het monument van Vincent van Gogh, dronken we een lekker kopje "aangeklede" koffie. Koffie met een glaasje advocaat en slagroom, ik hou daar wel van.
Het MONUMENT Is een molensteen van Beierse zwerfsteen met daarop een basaltblok uit Zuid-Frankrijk waarin een stralende zon is gebeiteld als verbinding tussen de donkere Nuenense periode en het lichte Frankrijk.
Op de rand van de molensteen staat de inscriptie :
In dit dorp werkte Vincent van Gogh dec. 1883-nov. 1885.
Klein detail, ik vond het leuk dat er een zonnebloem op de gedenksteen lag.
Wat zagen we nog meer ?
Het Kosterhuisje.
Slechts één van de vele wevershuisjes die Nuenen in de tijd van Van Gogh rijk was bestaat nog. Het is waarschijnlijk gebouwd in 1763 of eerder en is nu een rijksmonument. Het is een mooi voorbeeld van hoe de kleine huisjes van de Nuenense thuiswevers eruit zagen. Vincent was gefascineerd door de arme wevers. Hij tekende en schilderde ze aan het werk achter hun getouw.

De koster van het Van Gogh-kerkje woonde vroeger in dit huisje, vandaar de naam het kosterhuisje.
Beetje verwarrend, maar goed, het is er nog en ik vermoed dat het er nu, na de restauratie misschien wel beter bijstaat dan in 1763.

Nune ville staat er ook nog, het huis waar Margot, vriendin van Vincent woonde. NUNE VILLE is te bezoeken en schijnt een hele mooie rondleiding te zijn. We moeten dus nog maar eens terug, want er was zó veel te zien en dan moeten we maar eens de hele Van Goghroute rijden. We waren hier nu met een ander doel, maar daarover blog ik nog wel een keer.
Een lekkere lunch hadden we nog op een groot 1.50 m plein om de 5000ste km (van 16 juni) te vieren, wel een beetje aan de late kant, want we gaan nu al richting 6000, maar eerder was het er nog niet van gekomen.







10 opmerkingen:

  1. Jullie gaan echt als een speer zeg. Geen lunch in huize Le Blanc?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Mieke, nee daar lunchen al elke dag dus nu gingen we wat verder van huis. Helaas kregen we hier niet het recept mee ;-)

      Verwijderen
  2. Wat hebben jullie er inmiddels al weer veel kilometers
    op zitten. Prachtige post heb je erover geschreven met
    heel veel informatie, heel fijn om te lezen allemaal.
    En de lunch ziet er heerlijk uit, vooral op dit tijdstip
    van schrijven begint mijn maag altijd te rammelen, ;-)
    dus heel verleidelijk deze foto, jammie........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met de bijna 6000. Bravo. Hoe leuk is het daar in dat dorpje. Beeld van de aardappeleters is prachtig. Dat men daar nu wat op tegen kan hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wat hebben jullie al veel gefietst heerlijk zeg, ik ben jaloers want ik kan nog steeds niet fietsen. 😔
    Erg leuk dat je ons zoveel laat zien, de aardappeleters zijn prachtig! En die heerlijke lunch....mjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jullie gaat echt als een speer. En wat is er toch veel te zien in de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 6000 kilometer, petje af. Ik vergeet altijd het metertje in te stellen. Maar 6000 halen we bij lange na niet. Levensecht beeld, wat kun je daar nu voor bezwaar tegen hebben. Als ik daar ooit nog eens kom ga ik zeker op de stoel zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige blog! Vincent is mijn favoriete schilder en ik heb veel over hem gelezen (o.a. zijn vuistdikke biografie) En nu al jouw foto's!
    Het beeld van de aardappeleten is prachtig. Het ziet er grof uit, net zoals het schilderij zelf. De zonnebloem op de gedenksteen (-:
    Gefeliciteerd met jullie 5000 kilometers.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Respect hoor voor zoveel kilometers. Heerlijk om zoveel te fietsen en onderweg mooie plekjes en dingen te zien.

    BeantwoordenVerwijderen