vrijdag 3 april 2020

STEMPELS ... Crea 5220.

Zelf een stempel maken is zó leuk om te doen. Misschien doen jullie het zelf ook wel, maar zo niet dan laat ik het hier in grote lijnen zien.
Je kunt zelf een tekeningetje maken, maar ook eenvoudig een tekeningetje overtrekken op doorschijnend papier. Niet te ingewikkeld beginnen, een simpel tekeningetje, niet te priegelig, geeft al een aardig resultaat.
WAT HEB JE NODIG ?
Lino-gutsjes (te koop bij een hobbywinkel). Vaak een setje met een houder, 1 mesje, 1 V-vormig en 3 U-vormige gutsjes.
Grote gum, liefst wit en niet te zacht.
Overtrekpapier.
Zacht potlood.
Spits mesje.
Inktkussen.

HOE BEGIN JE ?
Leg de gum op een stukje overtrekpapier (eerste foto) en trek de omtrek van de gum na, want dan kun je makkelijk zien of de afbeelding die je hebt gekozen (of zelf hebt getekend) op de gum past.
Teken de afbeelding op het papier (tweede foto) Haal en leg daarna het papier met de getekende kant op de gum.
Houd de tekening goed op z'n plek en wrijf met je nagels of kras met een potlood over het papiertje dat op de gum ligt.

Haal het papier van de gum en dan zie je de tekening in spiegelbeeld (haha).
In dit geval maakte het natuurlijk geen verschil, maar ik laat deze werkwijze zien omdat het, bijvoorbeeld met letters wel nodig is natuurlijk. Wanneer een letter in spiegelbeeld op de gum staat, komt hij bij het afdrukken goed op papier.

Nu kan het uitsnijden (gutsen) beginnen !
Altijd van je af gutsen, zorg dat je niet in de hand gutst waarmee je de gum vasthoud.
Denk eraan dat alles wat je wegsnijdt wit blijft, dus bekijk je afbeelding goed (vooral ingewikkelde) en beslis dan welke lijnen weg moeten en welke niet.
Je kunt het best beginnen met het V-vormige gutsje en daarmee de buitenlijnen volgen.
Ga dan door met de andere lijnen en daarna guts je de grote vlakken weg met de grootste guts.
Voor meer grip bij het stempelen zaagde C. van MDF hoeklatjes, stukjes ter grote van de gum, die we aan de achterkant van de gum vastplakte met contactlijm.
En dan stempelen maar.


17 opmerkingen:

  1. Heel leuk dat je dit laat zien. Heel slim ook, die houdertjes.
    Ik heb met kinderen van de basisschool ook wel stempels gemaakt met van dat foam. Dan kun je het gewoon knippen. En dan moet je het weet ergens opplakken. Heel stevig karton of kleine stukjes hout of zo. Ik heb ook een stempel van een gummetje in mijn voorraad 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke duidelijke uitleg!
    Vroeger heb ik (op school) wel eens een guts gebruikt, maar daarna nooit meer. Het lijkt me leuk om zelf stempels te maken. De guts gaat op mijn verlanglijstje. Dank je wel voor de inspiratie én de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wowww wat een super uitleg Toos, en wat een prachtig
    resultaat het Paashaasje. Wat slim bedacht ook de MDF
    hoeklatjes als handgreepje te gebruiken zo weet je
    tenminste dat het goed recht op papier komt.
    SUPER mooie uitwerking.................

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gave workshop en uitwerking van de opdracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thanks for the tutorial on how to create the stamps! I had bought the material to try.I think it takes a lot of patience! Let's enjoy creative and peaceful hours!
    Carmela e Davide

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap om zo je eigen stempel te maken, erg leuk dat haasje!
    Zo kun je iets maken naar je eigen smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben perplex wat leuk om diet zo te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat zou ik toch ook echt eens moeten doen... de materialen heb ik er voor... Fijn dat je zò duidelijk laat zien hoe je dit gedaan hebt!
    Zo'n lief haasje...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi haasje Toos! Ik vind het ook altijd fijn
    om te doen. X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O, dankjewel voor de uitleg. Dit komt op mijn lijstje om nog eens te proberen. Wat geweldig al deze creativiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een handige greepjes. Ik maak ook weleens stempels van een gum en plak het dan met dubbelzijdig plakband op een blokje. Maar dit werkt beter, lijkt me zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk zeg, het is dat ik chronisch tijd tekort kom, maar als ik alvast zo'n zetje tegenkom dan neem ik het toch maar mee :) Wat een goede uitleg, super bedankt hiervoor en wat een schattig patroontje.
    Volgens mij ben jij er wel heel handig in. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk en dank je voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk idee. Ik vind het kontje zo leuk (-: Geweldig om hier zelf kaartjes mee te maken.
    Lieve groet ♥

    BeantwoordenVerwijderen