vrijdag 27 september 2019

READING ... Crea 5219.

Vorige week had ik de letter sjabloon van Bo geleend en natuurlijk ook het resultaat laten zien. En oma, wat is het woord van volgende week ? Reading, oh lezen dus. Heb je soms een idee vroeg ik. Nou je zou wat over de boeken scouts kunnen doen zei ze en zo geschiede.
Bo doet daar ook aan mee en het wordt vanuit de bibliotheek georganiseerd.
Vanaf groep 6 van de basisschool kun je meedoen en je krijgt dan elke maand een of meerdere boeken mee naar huis, maar niet iedereen krijgt hetzelfde boek mee. De bedoeling is dat ze een recensie schrijven. Een keer per maand komen ze bij elkaar om te vertellen waarover het gaat, wat ze ervan vonden, of het goed is of niet natuurlijk en waarom.
Soms maken ze (met een app) een Stop Motion = veel foto's achter elkaar zetten en dan krijg je een filmpje (over het boek natuurlijk)
Ik vroeg of ze mij een boek kon aanraden, de Explorer Academy zei ze meteen, of Diego Zonnesteek en ik koos voor de laatste. Waarom zou ik dit moeten lezen Bo, nou het is leuk omdat het fantasie is, maar als alles wat er gebeurd mogelijk zou zijn is het goed voor de wereld. Het is spannend en interessant  voor jonge wetenschappers. In de boeken komen ook milieu problemen, pesten en....enfin, allerlei onderwerpen die op dit moment ook spelen, aan de orde.
Ik koos ook voor deze boeken omdat ze ze gekocht hadden (ze waren dus al in huis dus) toen de schrijver, Maurits van Huijstee, in de bieb was en hij er zijn handtekening in had gezet (liet ze trots zien).
Het zijn twee dikke boeken ( meer dan 300 blz.) en in elk boek staan twee verhalen.
Ik ben er nu aan begonnen want de enthousiaste boekenscout had me wel nieuwsgierig gemaakt.


11 opmerkingen:

  1. Is dat even een leuk initiatief!Je kunt als Scout je klasgenoten enthousiast maken voor het boek wat je gelezen hebt en elkaar stimuleren.
    Bo heeft in elk geval al één persoon aan het lezen gekregen...
    En ook niet zomaar een dun boekje: meer als 300 blz. is niet niks. Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed zeg een boekenscout! En mooie spread!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, dat is fantastisch, zo'n promotor :-)
    Leuk project ook! Laat je ook nog weten of jij het ook een aanrader vindt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dit. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Gelukkig leren jouw kleinkinderen nog boeken lezen. Super toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat gaaf toos,
    erg mooi weer,
    toeval bestaat niet hé

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk, een boekenscout voor kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En ook zo leuk dat jullie dit kunnen delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk initiatief. Fijn dat Bo daaraan meedoet. En voor jou leuk om te verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke samenwerking op deze manier! De letters dansen op je papier... Wonderlijk eigenlijk dat letters woorden vormen en betekenis hebben. Dat proces van lezen is zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heerlijk dat het lezen zo goed gemotiveerd wordt door de boekenscout. En wat heb je er een mooie uitwerking van gemaakt. Het boek lijkt te zweven in de lucht en de overgang van de zwevende grote letters naar de kleine letters vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen