vrijdag 13 september 2019

TREES ... Crea 5219.

Ooit zat ik op een schilderscursus en ik herinner mij dat we toen verschillende weken hebben gewerkt met het thema BOMEN. Iedereen moest een boom kiezen, ik koos de olijfboom, we kregen een dummy en daar werd van alles in genoteerd over de boom. We moesten foto's inplakken, collages maken, opschrijven welke kleuren we gebruikten en hoe we die hadden gemengd. Het werd een dik plakboek en ik heb dat deze week weer eens ingekeken. Ik zag toen dat ik er ook gedichten in had staan. Een gedicht was meegebracht door een mede cursist, zij had borstkanker en daags ervoor chemo gehad.
Ze had 's-nachts slecht geslapen las ik bij mijn aantekeningen maar wou toch graag even naar de les komen. We hadden toen ook wel een hele fijne groep moet ik zeggen. Ze schilderde niet mee, maar wou er gewoon even bij zijn. Het is het gedicht wat zij meebracht, dat ik hier publiceer bij mijn  olijfboom.

Hebben de bomen in het bos allemaal een mooie, rechte stam ?
Nee ! 
Iedere boom heeft zijn eigen pijn, zijn eigen worsteling.
Iedere boom is wel ergens krom en knoestig,
verwrongen door de omstandigheden,
misvormd, omgehakt. gespleten door de bliksem,
zijn bast beschadigd en door dieren aangevreten.

Een boom groeit niet zonder pijn en lijden,
maar hij groeit uit volle glorie,
omdat hij zijn pijn aanvaard heeft en
het hele proces zijn loop heeft laten hebben, 
zonder het te ontkennen.

                                                                                                  Mansukh Patel.




9 opmerkingen: