vrijdag 22 maart 2019

TALKING ... Crea 5219.

Het woord van deze week, praten. Het eerste wat bij me opkwam was de Babylonische spraakverwarring. Toen ik op de lagere school zat vond ik dat altijd een prachtig verhaal. Er werd ooit op aarde één taal gesproken en in die "ooit"  tijd vestigden de mensen zich op een laagvlakte niet ver van de rivier Eufraat. Men ging daar een stad bouwen met een toren die "tot in de hemel" zou reiken. God zou naar de aarde zijn afgedaald om te kijken wat de mensen daar aan het doen waren. Hij vond dat de Babyloniërs het te hoog in hun bol hadden en besloot daarom spraakverwarring te veroorzaken. Hierdoor verstonden ze elkaar niet meer en de bouw werd gestaakt. Men kon niet meer samenwerken, men begreep elkaar niet meer. Vanaf die dag sprak iedereen een andere taal. Ik vond dat toentertijd onbegrijpelijk. Hieronder zie je nog een leuk filmpje over de "bouw". Afgelopen week, met de verkiezingen, leek het vaak ook op de Babylonische spraakverwarring, door elkaar spreken zonder naar elkaar te luisteren en elkaar niet verstaan.
Ik zocht een afbeelding van de toren en vond er een, geschilderd door Pieter Breugel de Oude. De afbeelding heb ik verknipt en valt wat uit elkaar ( het verval ). Daarnaast plakte ik reepjes met tekst maar door de spraakverwarring kan niemand er nog wijs uit worden net zo min als van de gestempelde tekst, ja jullie wel natuurlijk.



9 opmerkingen:

  1. Hoe actueel heb je deze uitdaging verwerkt. Petje af! Ik vrees nog veel meer spraakverwarring en dat niet alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou zeker spraakverwarring is elke dag aan de orde. Mooi verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg creatief! Ik heb genoten van het filmpje, leuk hoe het schilderij tot leven komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat je het prachtig hebt uitgebeeld met dit oude verhaal. Wat een chaos is het toen geworden en bijzonder dat ieder zijn eigen taal ging spreken en dat die mensen weer bij elkaar gingen wonen omdat ze met elkaar konden spreken!
    De manier waarop je de torenstukken hebt opgeplakt, de letters zo los en door elkaar... fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je het thema leuk verwerkt. Mooie collage geworden en oh zo actueel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het verhaal kende ik nog niet, dank dus voor het delen!
    Mooi zoals je het verval van de toren hebt weergegeven in stukjes en de letterstempels en tekststrookjes maken het helemaal af.👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het geen mooi verhaal over een god die straft.
    Jouw verbeelding vind ik wel mooi Toos!

    BeantwoordenVerwijderen