dinsdag 13 juni 2023

Watertoren 134 Stramproy en 135 Roermond.

 

Woensdag 31-5, een fietstochtje langs twee watertorens. Daar valt niet echt veel over te vertellen. Deze in Stramproy diende voor de naastgelegen bierbrouwerij. Sinds 1998 behoort de toren tot het grondgebied van de gemeente Weert. In 2004 is de toren gerenoveerd en opgenomen in nieuwbouw. Sinds dat jaar heeft Stramproy er een woonwijkje bij, een handvol nieuwbouwhuizen, gegroepeerd aan de Brouwerij Maeshof. De naam van dit woonerf herinnert aan het bekendste exportproduct dat het grensdorp ooit bezat, het Maes-bier. We reden nog even een rondje en maakten nog een foto van de achterkant en aan de andere kant zagen we een toegangspoort, niet origineel, maar herbouw van de historische poortgevel.

De tweede toren staat in Roermond en is een NS-watertoren. Deze toren uit 1928 van architect Sybold van Ravesteyn is een zeldzaam relict uit de tijd van de stoomtractie. De in nieuwe  zakelijkheidstijl gebouwde toren diende als watervoorziening voor stoomlocomotieven.

Oorspronkelijk waren er kantoor- en werkplaatsen tegen de watertoren aangebouwd, waarmee het geheel een bijzonder karakter kreeg. De combinatie van watertoren en werkplaatsen is zeldzaam. De werkplaatsen werden in de Tweede Wereldoorlog bij een bombardement vernield. Momenteel is de watertoren in gebruik als woon- en werkruimte. Deze informatie was te lezen op het bordje naast de deur. 





11 opmerkingen:

  1. Jullie tocht is dus nog niet klaar . Weer mooi gevonden ik besef dat Nederland best groot is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van Ravensteyn... ik dacht een hele tid waar ken ik die naam toch van. Maar ik weet het nu, nl. van Huis van Ravensteyn in Utrecht. Dat is ook een museumhuis van Hendrik de Keyser, net als Bonck. En in Dordrecht heb je De Holland. Een iconisch gebouw. Ook van hem. Het is gek, die gebouwen vind ik mooi, de watertoren niet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt er toch weer een boeiend blog over geschreven Toos. Leuk om te lezen. Ik vind de foto met al die rijwielen ook heel grappig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kan niet altijd kaviaar zijn, dat geldt ook voor watertorens, maar ze horen wel in de verzameling.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De eerste toren staat daar mooi, zo tussen de nieuwbouw. Maar ik vind het wel een beetje een saaie toren. De tweede toren vind ik weer wel mooi, lekker rond en groot, een mooierd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de bovenste toren zo opgenomen in een nieuwbouwproject wel mooi, de onderste is ronduit lelijk. Zal niet meevallen om daar je meubels in kwijt te kunnen met al die ronde muren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De eerste vind k heel erg mooi, heel fraai passend bij de nieuwbouw.
    De tweede vind ik minder mooi maar wel een gezellige dikkerd, wat
    korter dan ze meestal zijn. Mooie aanwinsten weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo is iedere toren, op z'n eigen manier, toch wel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch zijn er best mooie watertorens in ons landje. Mooi blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jullie fietsen ook nog, lees ik. Het is de rode draad in mijn leven.
    In Stramproy heb ik familie wonen, dus de watertorens zien er bekend uit. Ik heb een zwak voor oude gebouwen, dus kies de onderste foto.
    Sportieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen