vrijdag 14 juni 2024

Frittata met aardappel, courgette en knoflookkruim ( RvdM )

 

Hoofdgerecht - 4pers - 35 min.

3 rode uien in dunne halve ringen - 300g courgette in blokjes van 1 cm - 5 el milde olijfolie - 450 g aardappelschijfjes - 8 eieren - 100 ml halfvolle melk - 100 g geraspte geitenkaas - 4 trostomaten - 2 el balsamicoazijn - 2 sneden bruin brood - 1 teen knoflook - staafmixer met hakmolen. Al de ingrediënten waren biologisch.

Verhit 3 el olie in de koekenpan en bak de ui, courgette en aardappelschijfjes 10 min. op hoog vuur, schep af en toe om. Breng op smaak met peper en eventueel zout.

Klop de eieren los met de melk en roer de geraspte geitenkaas erdoor. Verdeel het aardappelmengsel gelijkmatig over de bodem van de pan en schenk het eiermengsel erover. Zorg ervoor dat het eiermengsel tot aan de bodem komt. Draai het vuur laag en laat 10 min bakken met de deksel op de pan.. Keer de frittata om met behulp van een bord: schuif hem uit de pan op een groot bord, met de ongebakken kant naar boven. Leg de pan ondersteboven op de frittata en keer alles om, nu ligt de ongebakken kant onder. Bak nog 5 min. op laag vuur.

NB, het makkelijker om de geraspte geitenkaas niet door de geklopte eieren te roeren, maar op het aardappelmengesel te strooien en daarna de geklopte eieren erover te schenken. 

Snijd ondertussen de tomaten in blokjes en meng met 1 el olie, de balsamicoazijn, peper en eventueel zout. Laat staan tot gebruik. Doe het brood en de knoflook in de hakmolen van de staafmixer en maal met korte pulsen tot een fijn kruim.

Verhit de rest van de olie in een koekenpan en rooster het broodmengsel 3-5 min. op middelhoog vuur tot lichtbruin en knapperig. laat afkoelen op een bordje. 

Snijd de frittata in 8 stukken, bestrooi met de knoflookkruim en serveer met de tomatensalade. Eventueel nog wat komkommer erbij of andere rauwkost is lekker. Wij aten vooraf nog een kop versgemaakte groentesoep. 

Dit was weer een nieuw recept voor ons om uit te proberen, want ik moet bekennen dat ik me wel een beetje vergist had toen ik mee ging doen met dit idee van Elizabeth. Mijn gedachte was, oh ik heb genoeg lekkere recepten, maar daar had ik dus niks aan, want die stonden allemaal al op mijn blog, bij bakken, koken en nagerechten. Maar ik vond het hartstikke leuk hoor en zo kom je er ook toe om weer eens wat anders te gaan maken. Bedankt Elizabeth.

13 opmerkingen:

  1. Heerlijk, wat lijkt me dit een echt recept voor ons. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt heerlijk! Ha, dus je moest gewoon wel andere dingen gaan proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze ga ik zeker maken. Heerlijk vind ik dit. Jouw vorige recept heb ik ook al een paar keer gemaakt, mmm. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit ga ik zeker eens maken, heb altijd al eens frittata willen maken maar kwam er nooit aan toe. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt me heel lekker, dus dat vraagt om uitproberen! Dankjewel voor al je recepten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tot voor kort maakte ik nooit frittata, maar het is eigenlijk heel handig want je kunt zoveel variëren...
    Ik ga je recept straks uitprinten en volgende week maken!
    Oh, ik heb je voor het blok gezet met deze uitdaging... Leuk dat je meedeed Toos!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er heerlijk uit, ik heb alleen altijd ruzie met het omdraaien 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat lijkt me een heerlijk recept en die ga ik zeker eens maken. Ik pas het recept dan aan door alles de helft te nemen, dan heb ik een avondmaaltijd en de volgende dag een lunch! Dank je wel! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Frittata maakten ik wel vaker maar tot nog toe in de oven,eigenlijk een hartige taart zonder bodem.
    Maar jou frittata recept in de koekenpan gemaakt lijkt mij ook ‘n handige manier.
    Ik gebruik voor het omdraaien van gerecht meestal de deksel van een van mijn grootste braadpannen.Gebakken Broodkruim knoflook is nieuw voor mij

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb wel vaker frittata gemaakt maar altijd in de oven,eigenlijk hartige taart zonder bodem.Maar jou frittata in koekenpan lijkt me ook heel handig.Gebruik de deksel van mijn grootste braadpan wanneer ik iets omdraai,heb ik meer houvast.
    Gebakken broodkruim met knoflook is nieuw voor mij,maak wel croutons op die manier.Bedankt voor het delen van je lekkere recept!
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lijkt me heel lekker! Die gaat op het lijstje om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh ik ben gek op frittata, dus dat ga ik zeker eens proberen! Leuk dat knoflookkruim!

    BeantwoordenVerwijderen