dinsdag 22 augustus 2023

Papier kunst.

 

Vorige week zondag gingen we naar de tentoonstelling 'CODA Paper Art' in, hoe kan het anders, in het Coda in Apeldoorn.

Om het jaar is er een papierkunst tentoonstelling, variëren van kleine kunstwerken, objecten en sieraden tot levensgrote installaties. 

Sommige kunstenaars belichten een maatschappelijk of actueel thema, anderen vertellen met hun werk een (materiaal)technisch verhaal of belichten het ambachtelijke van papierkunst.

En ik, ik loop daar rond en kijk, naar alle kunstig gevouwen objecten en geniet (en soms ook niet) want er zijn prachtige dingen, maar ook, in mijn beleving dan, foei lelijke. Maar dat vind een ander dan weer mooi. 

Wat ik wel altijd denk is, wat een werk en wat een geduld en wat een creatieve geest moet je hebben om zoiets te maken.

Ik laat hier alleen wat dingen zien die ik mooi vind en voor de rest moet men zelf maar gaan kijken, want er is nog meer te zien dan alleen deze papierkunst, die overigens duurt t/m 12 november 2023.

Hier was op een filmpje te zien hoe de kunstenares stroken van een bepaald soort papier oprolde.

Met de opgerolde 'draden' ging ze weven.

Een geduldwerk hoor.



 


Op dit  'schilderij' was wel een heel mooie vouwtechniek te zien. We dachten eerst dat het met een fijn mesje of pennetje in het papier was gedrukt, maar dat was niet zo, het was gevouwen.

Bij binnenkomst hing dit bewegende vouwobject.
 Het hing aan draden of hele dunne kabeltjes aan katrollen en zo bewoog het.



Als laatste nog wat van een kunstenares, waarvan we jaren geleden hier in Oss een tentoonstelling zagen. Onze jongste kleinzoon vond dat helemaal geweldig. MAARTJE KORSTANJE en die naam is hij nooit vergeten. Ik zag, nu ik de link ging maken, dat het tien jaar geleden is. Wat was hij nog een manneke, maar jullie snappen wel, wanneer je op de link kijkt, waarom hij die kunstobjecten zo mooi vond.








10 opmerkingen:

  1. En òf dit mooi is... Onvoorstelbaar hoe ze dit voor elkaar krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zullen jullie genoten hebben Toos, echt een belevenis
    om dit alles te bekijken. krijg jij niet meteen de neiging om
    ook met papier aan de slag te gaan? Ect prachtig allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die neiging krijg ik wel, maar wij hebben nu andere prioriteiten met dit prachtige weer.

      Verwijderen
  3. Prachtig zeg. Hier wil ik ook wel naar toe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi allemaal. Het bouwwerk vind ik prachtig. Je hebt me enthousiast gemaakt om ook te gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inspirerend lijkt me. Maar ja het is ook fietsweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je schreef het al in de beschrijving want dat wilde ik ook hier doen. Veel geduld moet je zeker hebben.Knap wat men hier laat zien en kan doen met papier. Ik vind het toch wel mooi om het te zien. Kan er dan wel niet heen maar via de fotos toch het kunnen zien. Zo de link in kijken maar nu eerst een bakkie doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ontzetten knap is dit. Wat moet je daar ontzettend veel geduld voor hebben.

    BeantwoordenVerwijderen