donderdag 25 mei 2023

WIT.

 

We kwamen de bocht om en zagen opeens dit grasveld, bezaaid met iets wits. Dat "wits" bleken duizenden Madeliefjes te zijn. We stapten even van de fiets,  dit was een foto waard en dat was maar goed ook want deze week kwamen we er weer lang en bleek alles gemaaid te zijn.

Toon we daarna op een bank in de zon onze krentenbol aten, zag ik dit witte paard staan. Zou het een klim en klauterspeeltuig zijn voor kinderen ? Maar dan stond het wel op een heel rare plek. We zagen dat er af en toe mensen naartoe liepen met een papier in hun handen, denk dat ze aan een wandelroute bezig waren, dus ging ik ook maar een poolshoogte nemen. Het bleek een replica te zijn van een strafpaard. Een strafpaard is een houten strafwerktuig in de vorm van een paard voor ten uitvoer leggen van lijfstraffen. Het werd tot in de 18e eeuw in garnizoenssteden gebruikt voor het straffen van militairen die een vergrijp hadden begaan. Deze militairen werden niet door de plaatselijke rechtbank, maar door de stadscommandant berecht. Het paard, dat in het openbaar stond opgesteld, had een scherpe rug waarop de gestrafte militair gedurende een bepaalde tijd moest plaatsnemen. Soms werden daarbij de voeten verzwaard met zakjes zand. Dit witte strafpaard staat in het voormalige garnizoensstadje Grave bij de Sint-Elisabethkerk. Ook in Zwolle en Bourtange staan nog strafpaarden.

Thuisgekomen viel me ineens op dat we op dit moment wel veel wit bloeiende planten in de tuin hadden. Linksboven de bloemen van de Choisya 'Aztec Pearl', ofwel Oranjebloesem. Witte viooltjes, rechts en linksonder de bloemen van de Viburnum plicatum 'Watanabe', ofwel Japanse sneeuwbal. Ze lijken geel, maar zijn toch echt wit. Rechtsonder de bloem van de Rododendron. Net liep ik nog even een rondje in de tuin en zag dat het vingerhoedskruid dat nu gaat bloeien, dit jaar ook wit is. Verder komen dit jaar de twee Yucca's in bloei, ook wit en de Hosta zit eveneens in de knop, tja wit hè, met een vleugje licht lila, dat dan weer wel. Er komt nog wel meer kleur aan hoor, maar voor nu, vooral wit.


12 opmerkingen:

  1. Madeliefjes zijn zo liefelijk maar ook sterke bloemen en zolang ze de wortels niet vewijderen komen ze gewoon weer vrolijk terug. Wel jammer dat ze niet in zien dat voedsel geven aan bijen, hommels, vliegen en zweefvliegen. Hier in park maaien ze erom heen. Mooie ook zeker het strafpaard en helemaal de mooie bloemen in je tuin. Mooi en gezellig blogje daarbij om te lezen. Wit staat ook voor eenvoud, reinheid, maagdelijkheid, puurheid,ongereptheid, vreugde en voor meerdere en dat geeft je tuin ook wel toch? En de zon die komt gaat er vast voor zorgen dat alles nu mooi gaat groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gemeen, die straf. Maar je witte bloemen zijn prachtig. Heb je nog gestemd voor de bloem van het jaar? Ik wel. Ik twijfelde tussen fluitenkruid en madeliefjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie foto's van al die witte planten. Heerlijk om zoveel moois in je tuin te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat eng dat paard en het ziet er zo lief uit! Els DDFZ

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Madeliefjes doen me denken aan de tijd dat ik er nog bloemenslingers van maakte. Van dat strafpaard had ik nog nooit gehoord

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oeps, dat paard lijkt me niet lekker zitten ;)
    Mooi de madeliefjes, tja van het maaibeleid van de gemeenten snap ik niets. Mooie planten hebben jullie in de tuin, gezellig.
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach wat jammer dat ze al die mooie madeliefjes hebben hebben
    weggemaaid. Ook ik snap helemaal niets van het maaibeleid van
    de verschillende gemeenten zo jammer. Volgens mij weten ze
    helemaal niet waarom er een goed beleid gehandhaafd zou moeten
    worden. Jullie hebben mooi witte bloemsoorten in de tuin, en als
    het donker is lichten witte soorten altijd zo mooi op.
    Dat paard is echt een martelwerktuig, jakkes. Hopelijk hebben
    de personen die deze straf moesten ondergaan iets geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, die witte bloemen bij jullie. Ik heb de naam van de viburnum genoteerd voor mijn border hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marthy, het is een prachtige struik, maar ik wil je wel even laten weten dat hij, zo staat er op het kaartje, 1.50 m hoog kan worden. Maar onze ervaring is anders, wij hadden hem voor de regenafvoer gezet ter verdoezeling van de pijp. Dat is prima gelukt en we hebben hem laten doorgroeien en nu is de hoogte al meer dan 2 meter :-) dus voor je border is het misschien niet zo’n goed idee. De oranjebloesem lijkt me beter. Fijn weekend.

      Verwijderen