vrijdag 19 februari 2021

Crea 2021 - Alfabet - week 4 - D - Dekbedovertrek.

 

Vorige week was onze dochter hier en kregen we het over deze nieuwe alfabet crea en de letter D. Ik kan natuurlijk gaan kijken in het woordenboek, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Er moet gewoon een woord in mijn hoofd opkomen. Vaak komen er verschillenden, maar deze keer kwam ik niet verder dan Dobbelsteen en Droog. Onze dochter noemde ook verschillende woorden en toen kwam haar vader opeens met het woord Dekbedovertrek. Hoe kom je daar nou opeens bij zeg ik, nou ja, jij hebt er toch laatst een gemaakt !! Och ja dat is ook zo. 
Wij hadden namelijk een hele tijd geleden al, nieuwe matrassen gekocht. Dikker waren ze en daarom lagen ze hoger op het bed. Op de een of andere manier leken onze dekbedden toen te klein, ze lagen niet meer zo ver over de rand van het bed, maar ach het was zomer en nou ja, we zien wel !!
Toen werd herfst en kochten we toch maar nieuwe dekbedden en ja je raad het al, de oude hoezen pasten dus niet meer. Op zoek naar nieuwe, maar aangezien ik in mijn hoofd had dat ze van een soort spijkerstof moesten zijn was dat een heel gezoek. Had er al een keer online besteld, maar die vielen tegen en werden teruggestuurd. Dan maar stof kopen en zelf maken, wist precies wat ik wou en nog net vóór de lockdown vond ik HIER de stof die ik wou hebben. Gestreepte stof voor de kussens en effen, dunne spijkerstof voor het Dekbedovertrek. Die stof wordt meestal gebruikt voor overhemdblousen.
De  donkere kant heb ik nu boven liggen en de lichte kant onder, maar het kan ook andersom en de twee naden die er in zijn verwerkt zijn met dik garen doorgestikt. De donkere kant is met dik blauw/grijs garen doorgestikt en de lichte kant is met donkerblauw doorgestikt.
Van een van onze oude te kleine Dekbedovertrekken, heb ik van de grote ruit al kussenslopen gemaakt en aan de kleine ruit is een stuk spijkerstof gestikt, dat ik over had van het nieuwe Dekbedovertrek. Kun je het nog volgen ? Heb nu dus weer een nieuwe bovenkant en als de winkels weer open zijn ga ik op pad voor de onderkant. Heb er echt plezier in dat ik het nog kan gebruiken en niet zomaar weg hoef te doen als het eigenlijk nog goed is. En ach, zo blijven we bezig, toch ?



29 opmerkingen:

  1. Wow, dat ziet er mooi uit! Dat zou mij echt te veel werk zijn. Ik kan ook niet zo netjes naaien, dat heeft er ook mee te maken. Hij hebt echt iets unieks op je bed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er stralend uit lekker nieuwe dekbedovertrekken en je hele slaapkamer lijkt wel nieuw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie dekbedovertrek. Leuk met dat stiksel. De kussens passen er goed bij. Welterusten vanavond.
    P.S. Waar had je de spijkerstof gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal vanavond even een link van die winkel bij het blogbericht plaatsen Mieke .

      Verwijderen
  4. Het is leuk om anderen er bij te betrekken, dat heb ik zelf ook gemerkt. Woorden waar je zelf nog niet aan gedacht had. Leuke dekbedovertrek!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soms blijven dezelfde woorden maar in je hoofd hangen hé...Ik gebruik dan toch maar het woordenboek ;o) Maar jij had een slimme man in huis; wat leuk dat hij meedacht en je nu je mooie dekbedhoes aan ons kan laten zien. Wat een leuk idee om het van een soort spijkerstof te maken. Het staat heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch als je dat kan. Ik heb ook altijd moeite om iets weg te doen, alleen omdat je er op uitgekeken bent. Zo is het weer als nieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, dat deed mijn moeder vroeger ook, zelf dekbedovertrekken maken of vermaken. Inderdaad heel duurzaam en weggooien is zonde :)
    Leuk als je de slaapkamer inloopt en de nieuwe zelfgemaakte dekbedovertrekken ziet, dat geeft toch een goed gevoel, lijkt mij Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap dat je zelf een dekbedovertrek hebt gemaakt, ik doe het je niet na!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vol bewondering voor je naaikunsten. Mooie kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor het linkje. Het is een winkel waar ik altijd even heen ga als ik in Den Bosch ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jullie slapen vast heerlijk onder zo’n mooi dekbed!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een heel leuk blogje met de D van dekbedovertrek. Mooi gemaakt en ook heel duurzaam om daar nog stukken van het vorige overtrek voor te gebruiken. Zo heb je mooi je eigen ontwerp. Dat zal vast lekker slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eer van je werk het ziet er prachtig uit.
    Best veel werk de grote stukken. Knap hoor.
    En leuk zo en tip te krijgen voor je gebruik van letter D.
    Voor straks welterusten en een
    Fijn weekeinde
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk woord Dekbedovertrek, en zo kan je ook mooi
    jou zelfgemaakte dekbedovertrek hier tonen. dat heb je echt
    heel mooi gemaakt Toos, prachtige kleuren en leuk de grote
    ruiten kussenslopen. Die D van je Dochter kwam mooi van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie dekbedovertrek voor prachtige dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ooh die kunnen zo bij ons op bed. Heerlijk die ruitjes en wat een goed idee om het zelf te maken. Ik ben op zoek naar zwarte ruiten maar kan die niet vinden dat wordt dus zelf maken.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi woord Dekbedovertrek en wat een mooie combinatie van stoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Uniek! En zo leuk gevonden voor de letter D... Ja, het zijn altijd dezelfde stukken die het hardst slijten bij lakens en slopen. En als je dan in een bepaalde kleurstelling kunt blijven is dit echt toppie!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een erg mooie dekbedovertrek, leuk zo met die slopen. Ja, wij komen nog uit een generatie die moeite heeft met zomaar iets wegdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi Dekbedhoes, naar eigen ontwerp. Zal je vast veel positieve reacties op krijgen.:-)
    Gr, Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi Dekbedovertrek, en zelfgenaaid 👍, leuk om dit voor de lettter D te gebruiken.
    Gr. Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit ziet er heel mooi uit. Fijn hè als je zelf iets naar je eigen zin kunt maken. Dat doe ik ook graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Laat blauw/wit nou mijn favoriete kleur(en) zijn. Ik kan alleen maar met bewondering naar jouw zelfgemaakte dekbedovertrekken kijken. Ze zijn prachtig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat mooi. Toos, wat ben je toch een handige kraai zeg ❤️

    BeantwoordenVerwijderen