zaterdag 2 november 2019

Zet je licht aan !

Het viel ons de afgelopen maand op, dat er overal op de fietspaden in gele letters, zet je licht aan stond te lezen. Toen het maandblad van de ANWB op de mat viel werd het duidelijk. Een actie om iedereen duidelijk te maken dat, je fietsverlichting aanzetten echt héél belangrijk is. Vorig jaar zijn scholen, verenigingen en ANWB-leden ook al in de weer geweest met spuitkrijt, maar dat heb ik toen gemist. Deze keer haalde ik ook een tagpakket op in de winkel en onze twee jongste kleinkinderen hebben hier in de wijk hun tags gezet.
40.000 gratis tagpakketten, met het sjabloon en milieuvriendelijk geel spuitkrijt, worden er dit jaar uitgedeeld. Het schijnt echt te werken, want wat blijkt, in plaats van 4 op de 10, hebben 6 op de 10 fietsers na het lezen van de tekst "Zet je licht aan" hun licht aan. De smiley geeft mensen het gevoel dat hun gedrag wordt beloond.
De tags zijn tijdelijk omdat het verrassingseffect belangrijk is. Als de tag er continue staat, treed er gewenning op en zien de mensen het niet meer. Dan zou je ook een verkeersbord kunnen plaatsen.
Enfin, het zal allemaal wel onderzocht zijn en wij hebben ons steentje bijgedragen en hopelijk onze buurt weer wat veiliger gemaakt. En last but not least, we hebben goede fietsverlichting die we dan ook nog aanzetten, natuurlijk ;-)


11 opmerkingen:

  1. Wat leuk om dat zelf te doen, vooral met kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goede actie. Ik heb er al diverse gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het nog niet gezien, maar ik vind het een superidee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo belangrijk nu het vroeger donker wordt,
    ik hoop dat het helpt toos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het ook nog nergens gezien maar goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ze ook in Lelystad gezien. Onze drie zonen in de leeftijd van 14-20 doen alles op de fiets en in de stallingen op school (en het station) is er nogal eens sprake van vandalisme en mankeert er vaak wat aan de fietsen. De jongens hebben in ieder geval altijd van die losse setjes met een rood en een wit licht en een moeder die er elke keer op hamert ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goede actie. Ik zag de sjablonen al wel op de fietspaden, maar ik wist niet dat men ook zelf kan sjabloneren! Het kan maar niet genoeg aandacht krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er inderdaad ook al een aantal gezien hier. Fijn dat ze het bedoelde effect hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prima actie. Doodeng die onverlichte fietsers, zeker met regenachtig weer en vroeg donker.

    BeantwoordenVerwijderen