donderdag 12 september 2024

Watertoren 194 - Moordrecht.

 

We fietsten vanaf Ouderkerk a.d IJssel vrijwel steeds over een dijk langs de IJssel en kregen de volgende watertoren al vrij snel in het vizier. Toch duurde het nog een hele poos eer we er waren, het leek wel of we er met een omtrekkende beweging naar toe moesten, maar gelukkig was er een pontje en dat voer nog ook, wat niet altijd het geval is in sommige streken. Veerdienst Gouderak, daar moesten we over, een heel vriendelijke mevrouw zat aan het roer en zwaaide ons uit.

Deze watertoren in Moordrecht is ontworpen door P.D.STUURMAN , in de stijl van de Late Amsterdamse School, als onderdeel van de Koninklijke Verenigde Tapijtfabrieken. Het fabrieksgebouw, dat in dezelfde bouwstijl werd opgetrokken, is in 1996 gesloopt. De toren is behalve bij de fabriek ook in gebruik geweest voor drinkwaterlevering aan de inwoners van Moordrecht en deed dienst als openbaar badhuis. Nou dat was toch helemaal geweldig. 

Sinds 1978 is de toren als watertoren buiten gebruik. Deze water toren heeft een hoogte van 33 meter en bevatte een waterreservoir van 100 m³. De toren is inmiddels verbouwd tot atelier met woning. Een uurwerk op een watertoren komen we niet zo vaak tegen, maar deze keer troffen we er weer een met.

Bron Wikipedia.


10 opmerkingen:

  1. Leuk om weer wat van die omgeving terug te zien. Ik kwam er vroeger wel. Maar natuurlijk keek ik nooit naar de watertoren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja deze watertoren is prachtig met de klok erin! Ik ben er zo vaak langs gefietst in het verleden om er wol te kopen enz. nu wonen , als ze er nog wonen, Aad en Marijke de Wit er. Zag ik op internet en er is een heel mooi filmpje van 13-12-2016 van de toren op “Binnenste Buiten”, maar misschien wist je dat al. Charlie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lees net op internet dat Aad de Wit helaas in december 2022 is overleden. Charlie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Charlie, ik ga het filmpje zo meteen opzoeken.
      Grappig dat hun achternaam , de Wit is, de onze ook.

      Verwijderen
  4. Ik kom hier wel eens in de omgeving maar had nog nooit in de gaten gehad dat het een watertoren was. Van een afstandje ziet het er zo uit. Als ik weer in Moordrecht kom ga ik zeker even kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een lompe dikke toren, vind ik dit. Nu eens eentje die me niet aanspreekt. Gelukkig heb ik al heel veel mooie torens bij je gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat grappig had nog niets gelezen en dacht, dit is echt Amsterdamse School stijl, en dat klopt dus. Vind het een RACHTIGE toren . Fraai ook die klok, past precies bij het geheel. Denk dat ik deze toren wel een van de mooiste vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie toren in Amsterdamse School stijl en die stijl vind ik juist zo mooi. Ja, Toos die klok is mooi en apart.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze vind ik wel heel apart maar ook wel een mooie.

    BeantwoordenVerwijderen