donderdag 26 september 2024

Vijgen.

Onze dochter appte, het oogsten is begonnen, wil je ook vijgen ? Zij was al bezig met jam maken, nou ik wou zeker vijgen, heerlijk ! Ik had eigenlijk niet veel tijd, maar ik had nog een pak geleisuiker in de kast staan waarop stond te lezen: Geleisuiker speciaal, voor het maken van halfzoete jam, 1250g fruit, kooktijd 1 minuut. Nou, makkie toch en het klopte nog ook !

Meng 1250 gram (ik had 1400gram) schoongemaakt vers, rijp en gepureerd fruit met 500g Geleisuiker Speciaal.
Breng het mengsel in een grote hoge pan al roerend aan de kook.
Laat het mengsel 1 minuut goed doorkoken.
Vul de glazen potten tot de bovenrand met de hete (nog dunne) jam.
Sluit de potten goed af en zet ze 5 minuten ondersteboven.
Bewaar de jam op een koele en donkere plaats.

6 Potjes jam had ik en het smaakte heerlijk, de grootste is al bijna op. Als ik nog een bak krijg, maak ik de jam zonder vooraf te pureren, want wij houden wel van wat stukjes in de jam.

Dit is een Van Gilse  recept.




 

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat recept erbij want ik had ze ook gisteren van de beneden buurman gekregen. En zat al te bedenken wat ik ervan zal gaan maken. En dat wordt dus jam. Maar dan wel met een vleugje kaneel erbij en wat gember. De gesteriliseerde potten had ik al want van de week had ik wat anders om er in te doen. Wel alles wat halveren want ik ben maar alleen. Maar je kan het lang bewaren dus ik zie wel. Dank voor het recept hierbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt heerlijk. Lekker op een toasje Brie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, wat heerlijk. Zelfgemaakte jam. Ik wist niet dat je groene vijgen ook kan eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ligt denk ik aan de soort, deze zijn groen, maar waren goed rijp. Ze moesten echt verwerkt worden. Ik kreeg ooit vijgen van mijn broer en die waren donkerder van kleur.

      Verwijderen
  4. Er zijn honderden vijgenrassen met grote verschillen per vrucht in kleur en smaak. Helaas, geen vijgen dit jaar, uitzonderlijk maar dat was het weer ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker! Al ben ik de enige thuis die vijgenjam kan waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen