vrijdag 12 juli 2024

Nieuwsgierig.

 

Na de mooie buitenkant, waren we  nieuwsgierig geworden naar hoe het er binnen uit zou zien en wij niet alleen ;-)

Zo had ik het me in eerste instantie  voorgesteld, maar toch had ik al op een blog (weet niet meer bij wie) gelezen dat er echt wel meer was. Nou dat was ook, anders zou het vrij saai zijn geweest.

Dit bijvoorbeeld, is een vloer van glas, je kon er overheen lopen vanaf een gang naar het restaurant. Dit is echt helemaal bovenin het bijna 40 meter hoge gebouw.

Hier staan wij zowat beneden en maakten een foto recht omhoog naar de vloer toe. De wirwar aan  schuintes   waar je tegenaan kijkt zijn trappen en glazen vitrines waar ook kunst te zien is. Geen nood hoor, er zijn ook liften.

Hier zijn de trappen weer wat duidelijker te zien, maar dan kijk je door de vitrines heen. Het is een soort doolhof, driedimensionaal, in het atrium van het depot met zwevende vitrines waarin kunstwerken en voorwerpen uit de depots worden getoond.
Misschien een beetje verwarrend allemaal, tja wat zal ik zeggen, nou je moet, nou ja je moet niks natuurlijk, maar het is de moeite waard om het gebouw van binnen te zien.

Kunst in de gangen, maar we waren ook nog in een soort van klimaatkamer, maar haha dat was illegaal. We stonden ineens in een groep die uitleg kreeg over het een en ander en wij dachten, o leuk even luisteren. Er werd verzocht om mee te lopen naar een volgende kamer en wij liepen dus mee, maar dat was niet de bedoeling. Wij dachten dat dit gewoon erbij hoorden, dat was een beetje dom hè.

Grappig dingetje, dat zeker, maar er wordt ook serieus onderzoek gedaan en daar was heel veel van te zien op beeldschermen.

Even een voorbeeld, dit drieluik kon je zien in de vitrine. Daarnaast hangt een beeldscherm waarop je informatie kunt opzoeken. Deze informatie ging over een stukje hout. Op deze afdeling werden  röntgen opname gemaakt. 

De röntgenopname laat zien dat in het centrale paneel een stukje hout is ingezet. Vlak onder het lichaam van Christus lopen de houtnerven ineens horizontaal in plaats van verticaal. Maar er is geen structurele  noodzaak voor de inzet. De rechthoekige vorm en prominente plek wijzen op een religieuze functie. Is er een reliek achter verborgen ? Een CT-scan leverde geen resultaat op, dus voorlopig blijft de vraag open. 
Nou deze informatie krijg je dan te zien bij het kunstwerk dat jij uitkoos en keus was er genoeg. Teveel om allemaal op te zoeken natuurlijk, maar je kiest gewoon dat waar je nieuwsgierig naar bent.
Voor ons was het bezoek de moeite waard.




 





11 opmerkingen:

  1. Interessant blog. Ik laat Het Depot toch op ons wensenlijstje staan. Alleen al die vloer van glas zou ik graag zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja net als Ferrara: die vloer wil ik ook zien. En de rest ook. Nu nog even tijd vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat moe je toch eens gezien hebben, dus....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier wil ik beslist een keer heen. Lijkt me prachtig om dat allemaal te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Toos, leuk dat je in het Depot was. Iedereen kan deelnemen aan de diverse rondleidingen maar ivm de luchtkwaliteit en de temperatuur mogen er maar een bepaald aantal mensen een bepaalde tijd tegelijk
    in een ruimte. Je kunt je beneden in de hal op de schermen voor de diverse rondleidingen aanmelden. Ik was er vrij in het begin toen het open ging en hebber dit blog over geschreven. https://wp.me/p1RndB-90T

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar kwamen we ook achter Dorothé, hadden wij niet gezien.
      Niet erg hoor want er was al zóveel wat je kon doen en bekijken.
      Bovendien was het al een lange treinreis er naartoe (werk aan het spoor) dus wij kregen onze tijd wel vol.

      Verwijderen
  6. Hier wil ik echt heen. Meteen maar in de agenda zetten. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vannacht had ik al even snel op je blog gekeken Toos, dit is echt heel indrukwekkend, je raakt daar werkelijk niet uitgekeken. Die glazen vloer, Wowww wat een schoonheid, en er dan op die hoogte overheen lopen geeft wel een heel speciaal gevoel. Wat zullen jullie genoten hebben van dit alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeer indrukwekkend! ik kan me voorstellen dat je je niet hebt verveeld, zoveel te zien, alleen het gebouw van binnen en buiten is al spectaculair.
    Volgens mij heb je aan een dag niet genoeg. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeer indrukwekkend zo te zien. Je raakt niet uitgekeken

    BeantwoordenVerwijderen