woensdag 8 februari 2023

Pyramide.

 

Op de terugweg naar onze auto wachtte mij nog een "toetje". Al jaren wou ik de Pyramide van Austerlitz zien, maar het kwam er steeds niet van en nu, nu waren we er zomaar in de buurt. Hoe komt iemand op het idee om hier in Nederland een Pyramide te laten bouwen.

Nou, tegen de verveling. De Franse generaal Auguste de Marmont had in 1804 op die plek een legerkamp opgericht (Camp d'Utrecht. Hij wist in een paar maande tijd verschillende bataljons samen te smeden tot een groot, goed getraind leger.

Tevreden over de militaire kracht van het nieuwe leger en tegen de verveling bij zijn soldaten, liet hij hen dit monument bouwen, geïnspireerd op de piramiden van Gizez die De Marmont in 1798 zelf had gezien tijdens de Egyptische veldtocht van Napoleon. Ik vind het nog steeds fascinerend hoe die legers in die tijd zulke grote afstanden konden afleggen met al dat oorlogstuig en het benodigde materiaal wat nodig is voor zo'n veldtocht. Ik bedoel maar, ze konden niet zomaar het vliegtuig nemen, zoals tegenwoordig. Per boot zou nog kunnen, maar dan nog ! Je kunt wel zien aan de met gras beklede zandheuvel, dat het heel lang droog is geweest, beetje verdort hè, maar dat zal best wel weer een keer veranderen.
HIER is informatie over de Pyramide van Austerlitz, die iedereen natuurlijk allang had gezien en ik nu ook.









9 opmerkingen:

  1. Weer wat geleerd! Je vraagt je inderdaad af waarom...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ben ik ook nog nooit geweest. Ziet er bijzonder uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dénk dat ik er geweest ben, maar het kan ook zijn dat ik hem alleen ken van plaatjes. De geschiedenis kende ik in elk geval niet. Leuk om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We zijn er wel geweest, maar hebben hem niet beklommen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben vaak in de buurt geweest, maar nooit echt bij de pyramide. Interessant verhaal en de moeite van een bezoek waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij liepen er afgelopen december met prachtig vorstweer. Ik had hem daarvoor wel meer gezien, wij wandelden daar vaak toen onze kinderen klein waren. Wel een stukje werk hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een bijzondere plek dat is het!!! Ben er nog nooit geweest,
    lijkt me een gekke gewaarwording opeens oog in oog te
    staan met een Pyramide. Weer wat geleerd.......waarom.....

    BeantwoordenVerwijderen