zondag 27 november 2022

Watertoren - 113. Steenwijk.

 

Na Nijeveen kwamen we in Steenwijk, de volgende watertoren. Hè, watertoren, lijkt meer op een kerktoren, toch ? Nou dat is het ook, de kerktoren van de Sint Clemenskerk, waar men in 1907 een waterreservoir van 145 m³ heeft geplaatst, fungeerde als watertoren. Best een slim idee ! De kerktoren, gebouwd in de 15e eeuw, heeft een hoogte van 85 meter en is het oudste bouwwerk van Steenwijk.


Het ijzeren hangbodemreservoir werd aangebracht ten behoeve van het door J.Schotel ontworpen waterleidingnet. 

Mogelijk heeft Schotel dit reservoir ook ontworpen, maar dit valt niet met zekerheid te zeggen.

In de periode 1974-1981 is de kerk grondig gerestaureerd.

Men denkt dat het reservoir toen is verwijderd, omdat in die periode de watertorens in onbruik raakte, maar dat hoeft natuurlijk niet, de meeste watertorens zijn niet meer in gebruik en toch zit het reservoir er meestal nog wel in.
Enfin er is weinig over bekent, maar het staat nog wel steeds op de lijst met watertoren.

Het was wel raar om naar deze kerk/watertoren te gaanstaan kijken en je afvragen, zit het reservoir er nu wel of niet in. Nou ja, wel of niet, het is in elk geval een mooie kerk. De vier kleine torentjes op de hoeken zijn schattig, maar vooral de hoge spits maakt de toren helemaal af. Dit lied/gedicht over de toren vond ik en daarvan hier de tekst in het dialect, maar daar hou ik wel van.

Steenwieker toorn,
De mist van de Kaampe,
In de ochtendgloorn,
De sun as 'n laampe,
Op de Steenwieker toorn,
'k Eb overal ezeten,
'k Eb zoveul ereisd,
Och, ie mossen ies weten,
Waor 'k al bier eb eheisd.
'k Kan overal an maarken,
Da'k ier bin geboorn,
Want dan mis ik
De grote kaarke
En de Steenwieker toorn.

De Onnegiesstraote,
De Maarkt, 't Diep,
A'k gien Steenwieks meer praote.
Krieg ik seins de griep.
Gien plaese op eerde
Kan mi'j meer bekoorn,
Want ik kenne de weerde
Van de Steenwieker toorn,

Geschreven door Aart Keizer.
De tekst is ook aangebracht in de gootlijn op de markt.
Op facebook staat ook nog een filmpje, waar het lied wordt gezongen door wijlen troubadour Gerard Buisman.  Bron; het WWW en een bordje op de kerk.







 

7 opmerkingen:

  1. Dat hebben wij niet geweten toen we deze zomer door Steenwijk fietsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel heel apart, een kerktoren die ook als watertoren heeft gediend. Daar sta je wel even vreemd naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel bijzonder. Van het gedicht begrijp ik niet veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat vind ik geweldig leuk! Het is ook een echte kerktoren. Hoe hebben ze het bedacht.
    Vroeger ging ik wel eens met de trein naar Leeuwarden, en dan stopte de trein in Steenwijk... Daar ken ik het plaatsje van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed idee om de kerktoren als watertoren te gebruiken. En zoals altijd weer volop info erbij. Ik vond het altijd leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is eigenlijk wel een verrassing, maar wat een schoonheid
    is deze toren/kerk ;-) Mooi dat je steeds toch weer veel informatie
    kan vinden. Op zoek naar Toren 114!!!

    BeantwoordenVerwijderen