zondag 20 november 2022

Schaatsers.

 

Toen we richting de watertoren in Sint-Jansklooster reden, fietsten we door dit tunneltje. Mooi tunneltje dacht ik, even van de fiets om een paar foto's te nemen. Wat leuk zei ik, om in deze geboorteplaats van Evert van Benthem een tunneltje zo te beschilderen.

Wie schetst mijn verbazing, toen ik bij thuiskomst naar  informatie  zocht voor de watertoren, er dit bij te lezen was. 

EXTRA INFORMATIE.
Zet je auto op de parkeerplaats van Bezoekerscentrum De Wieden en wandel in een kwartiertje naar de toren. 

Je loopt langs het kunstwerk - en door het fietstunneltje dat beschilderd is - ter ere van schaatser Evert van Benthem. Hij woonde in Sint Jansklooster en won meerdere keren de Elfstedentocht.

Het kunstwerk waar men het over heeft, is gemaakt door Albert Weijs, die ook  - samen met zijn dochter Mirte - dit tunneltje beschilderde.
Het kunstwerk DE SCHAATSER hebben we niet gezien (stom hè) te veel gefocust op het tunneltje denk ik, maar lang leven het WWW.




9 opmerkingen:

  1. Dat zijn van die dingen die voor altijd in je hoofd zitten: Evert van Benthem, St Jansklooster. Waarom mag Joost weten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach wat leuk zeg ha dat weet ik nog een var koude winter wij sliepen met toen de 2 kinderen zelfs beneden in de woonkamer.
    Het vroor boven (oud huis ) maar ook supergezellig met de elfstedentocht bekijken vanuit je bed :))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer van die schaatser. Je zal maar gefocust zijn. Zou mij ook kunnen gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt niet alles zien en dat is maar goed ook anders kwam je geen meter vooruit 😂 groetjes Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is dan inderdaad jammer dat jullie dat kunstwerk gemist
    hebben, misschien als jullie nog eens daar in de buurt komen.
    Jullie zien al zoveel moois en soms glipt er iet doorheen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een leuke ontdekking en een reden om nog eens terug te gaan!
    Wat een superleuke tunnelbeschildering, nog nooit zoiets gezien...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die tunnel is toch ook de moeite waard. Het beeld van van Benthem lijkt robuuster dan dat van Reinier Paping dat in Ommen naast de brug staat. Dat is een schriel menneke dat je snel over het hoofd ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tunnel is zeker de moeite waard Ferrara en ik was heel blij dat we er toevallig doorheen kwamen. Het is altijd weer een verrassing wat we onderweg (naar de watertorens) nog als extraatje tegen zullen komen.

      Verwijderen