zondag 31 juli 2022

Watertoren - 102. Ootmarsum.

 

Onze route liep vandaag van Oldenzaal naar Ootmarsum en weer terug. Waren we 's-morgens  (vorig blog) bij een watertoren van 31,7 meter hoog, 's-middags zagen we de laagste watertoren van Nederland, slechts 9,05 meter hoog. Dat komt door de ligging op de Kuipersberg, waardoor het niet nodig was om een hogere te bouwen om voldoende druk op het leidingnet te krijgen. De in 1934 gebouwde watertoren heeft twee geometrische hoofdvormen. Het betonnen vlakbodemreservoir (216 m³) bevindt zich in een verticaal geplaatste cilinder. Deels in de cilinder geschoven staat hier een vierkante traptoren tegenaan. De watertoren is geheel gemaakt met rode machinale baksteen in  STAAND VERBAND. De platte daken zijn voorzien van een betonnen dakrand. De cilinder is op één meter onder de dakrand voorzien van betonnen waterspuwers en staat op een uitgemetselde kelder. De trappartij wordt verlicht door drie in verhouding zeer hoge sleuven met betonnen raamdorpelsteen in de westgevel. Deze toren, vormgegeven in een zakelijke vorm van de Amsterdamse Schoolstijl is gebouwd in opdracht van de Waterleiding Maatschappij Overijssel. 
(bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)



8 opmerkingen:

  1. Ondanks dat het klein is, een imposant gebouw bij dacht eerst dat het een kerk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kuipersberg. Best wel een klimmetje op de fiets. Mooie toren in een mooie omgeving

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een dikbuukje mooi fietstochtje en op de helft voor ons dys nog genoeg te genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem leuk. Zou nooit gedacht hebben dat het een watertoren is

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De eerste woorden die me bij deze toren te binnen vielen: stompe toren.
    Maar mooi is hij, een krachtige uitstraling.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Dag Bettie, bedankt voor je reaktie. Ik kreeg Van Marthy vorige week ook al zo’n aardige mail. Had er helemaal niet bij stilgestaan dat er iemand me zou missen. Het was vooraf ook niet de bedoeling dat ik zólang niet zou bloggen. Het is vanzelf zo gegaan en op een gegeven moment word je daar “lui” in zal ik maar zeggen. De man hier in huis had ook al gevraagd of ik niet weer eens moest bloggen 🤔 . Nou ja ik laat je even weten dat er niks ernstigs is gepasseerd en binnenkort begin ik weer. Nogmaals, lief van je dat je een berichtje stuurde. Hartelijke groet van mij 🙏🏻

      Verwijderen