zondag 28 juni 2020

Watertoren 6.

Weer een hele mooie watertoren. In Breda staat hij en omdat het te ver was om van huis uit daar naartoe te fietsen hadden we de fietsendrager maar weer eens op de auto gezet. De auto parkeerden we in Dorst en C. had van daaruit een tocht uitgezet langs vier watertorens. De toren staat in het centrum van Breda bij het Wilhelminapark en is een ontwerp van architect JAN SCHOTEL. Hij werd gebouwd in 1893-1894 in neorenaissance stijl. De watertoren heeft een hoogte van 42 meter en heeft één waterreservoir van 500 m³.
In 1974 werd de toren buiten gebruik gesteld en kreeg in hetzelfde jaar de status rijksmonument.
De toren was niet meer nodig omdat de drukfunctie bijna overal was overgenomen door pompen.
Dit (even voor mijn archief) was op 19 juni. Over de andere torens, een volgende keer.


19 opmerkingen:

  1. De watertoren kwam me zo bekend voor, maar ik ben niet vaak in Breda geweest. Dus ik ging googelen op Jan Schotel. En het klopt. Hij bedacht er ook eentje voor Sliedrecht en daar kwam ik vroeger heel vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij lijkt heel veel op de toren in Zwolle, maar is dan ook van dezelfde architect.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een fraai exemplaar. Schotel is dus onder weg goed te herkennen.
    Dan is de watertoren op de es van Daarle wel een heel strakke uitvoering. Toch was ik blij dat hij er nog was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om te weten, zo kijk je anders naar de top ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even dacht ik dat het de watertoren van Schoonhoven af. Ons dorp heeft er ook een maar die is wat saaier. Die is in handen van een particulier die vertikt het te verkopen aan de gemeente, en dat snap ik wel.
    Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige watertoren zeg, in Sneek staat ook zo'n mooi exemplaar.
    Leuk om al die toren te bezichtigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie watertoren. Ik ben eens gaan zoeken naar de torens van IJmuiden, maar kan (nog) geen architect vinden. Ik ga zeker verder speuren, en wellicht binnenkort eens een ritje die kant op maken. Je hebt me geïnspireerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tè mooi als watertoren! Ze konden er wat van vroeger...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi, die watertoren. Ik moet er toch eens meer op gaan letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtige bouwwerken zijn het toch hé

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie watertoren. Ik heb meteen eens gekeken hoe het met de watertorens in IJmuiden staat . Dit is nl mijn geboorteplaats en er staan er twee. Helaas geen architect kunnen vinden, maar ik zoek door. En ga zeker binnenkort een keer naar IJmuiden om ze weer eens te zien. Bedankt voor de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb meteen naar “ mijn” watertorens gekeken. Die staan in IJmuiden en ik kon niks vinden over de architect. Maar nou ga ik er zeker binnenkort eens naar toe. Leuk idee trouwens, om zo alle torens te gaan bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen