vrijdag 14 februari 2020

STENCIL ... Crea 2020.























Deze week een heel leerzaam woord (voor mij dan hè). STENCIL, in eerste instantie dacht ik wat moet ik er mee, dus even Wikipedia erbij gehaald.
Een STENCIL is een SJABLOON, gemaakt van een materiaal dat inkt doorlaat en waarmee afdrukken kunnen worden gemaakt.
Nu is deze stenciltechniek wel wat anders natuurlijk, maar bij het woord sjabloon kreeg ik wel meteen een idee.
Ik kwam ook nog het woord Stencil Art en Stencil Graffitti tegen, nou dat was het helemaal.
Door kunstenaars als Banksky, Basquait en Andy Warhol, is dit een algemeen geaccepteerde kunstvorm geworden. Zij werken ook met sjablonen.
Nu wil ik me natuurlijk niet meten met hen, maar toch (haha).
Dan nog wat geleerd, STENCIL, is ook nog een lettertype, wist ik echt niet en dan ook nog een, schreeflettertype. Wat is dat nou weer ?
Een schreef is het lijntje dat bij de letters van bepaalde lettertypen als afsluiting dwars op de uiteinden van de letterlijnen staat.
En dan hier het uitgewerkte idee. Ik had nog een tekening liggen, ooit uit een oude agenda gescheurd, van NANAMI COWDROY. Er stond bij : Het individu dat behoefte heeft aan een adempauze in zijn overontwikkelde, dichtbevolkte en alles opslokkende stad. Zag er heel triest uit en daarom tijd om de GUERRILLA GARDENERS erop af te sturen.
Guerrilla gardening is een activiteit die erop is gericht om meer groen in stedelijke omgeving te realiseren. Dit wordt bereikt door met behulp van kortdurende acties, tuintjes aan te leggen op plekken in steden met weinig of geen groen.
Voici, het resultaat van deze leerzame opdracht.





14 opmerkingen:

  1. Leuk gedaan Toos! En je hebt het ook zo heerlijk verwoord... Er hebben toch veel mensen in eerste instantie gedacht aan het oude stencil-druk-apparaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nice interpretation! The gardens are really important.They give breath to the soul! I love the little butterfly!
    Good Weekend!
    Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet alleen leerzaam voor jou, maar ook voor mij!
    Grappig dat we met een creatieve opdracht ook 'educatief' bezig zijn.
    Je uitwerking vind ik schitterend; mooi al die kleurtjes om de boel op te fleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ohh wat gaaf weer toos, ik leer hier bij jou ook van alles bij :-)
    een hééél fijn weekend gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een PRACHTIGE uitwerking geworden Toos,
    wat is het toch leuk hé, dat je door alle woorden
    op zoek gaat naar de juiste betekenis ervan. En dat
    is dan weer zo heerlijk leerzaam. De Guerrilla gardening
    toepassing op jou uitwerking maakt het helelmaal af!!!

    Fijn weekend wens ik je .....
    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie uitwerking, knap witte bloemen op een donkere achtergrond en je bloemen zijn toch mooi wit van kleur :)
    We leren er ook nog veel van ;) Leuk dat iedereen iets anders met het woord van de week doet :) Groet Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd weer spannend wat je hebt bedacht. Deze is weer leuk, vooral ook met je toelichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig om je ontdekkingsreis te lezen. Ik kwam er ook achter dat een sjabloon tegenwoordig ook wel stencil genoemd wordt.

    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk! Ik heb weer wat geleerd over de betekenis. En ik heb meteen geleerd hoe je witte bloemen op een donkere ondergrond kunt maken. Ik ga gesso kopen en dat volgende week eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij het woord stencil moet ik meteen denken aan de grote stencilmachine waar ik mee werkte in een van mijn eerste banen. Mooi gedaan, Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook weer het een en ander geleerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen