zondag 12 augustus 2018

Pieterpad voor fietsers 2.

Gisteren zijn we om te overnachten vanuit Pieterburen terug gefietst naar Eenrum, weer richting Groningen. We sliepen in een huis met een verhaal. We raakten met onze gastvrouw aan de praat en ze vertelde dat ze op een keer zag dat iemand haar huis fotografeerde. Toen ze vroeg "waarom" kreeg ze het hele verhaal te horen van de Joodse familie die er vroeger had gewoond. De familie Benninga die er een winkel hadden. Ze liet ons een boekje zien dat geschreven is door Noach Benninga. Het gaat over hem en zijn familie. Hij beschrijft de vlucht naar Engeland, de reis via Zuid Afrika en Australië naar Nederlands Indië en de Japanse bezetting, de uiteindelijke terugreis naar Nederland en de nieuwe toekomst in Amerika. Zij hebben op tijd kunnen vluchten maar in Eenrum is een JOODS MONUMENT opgericht ter nagedachtenis aan tien Joodse medeburgers die in 1942 door de bezetter op transport zijn gesteld naar concentratiekampen in Polen. HIER nog wat informatie over de familie Benninga. In de kamer waar wij sliepen hing een oude foto van de familie Benninga, poserend voor hun winkel.
Het was een prima overnachtings adres en 's-avonds hebben we er recht tegenover, lekker makkelijk, in een MOSTERDMAKERIJ en tevens restaurant, heerlijk buiten in de tuin gegeten.
Zoals gezegd moesten we weer terug naar Groningen want zo loopt de route. geen probleem want het weer werkte van alle kanten mee en er was zoveel te zien onderweg. In Garnwerd kwamen we langs molen De Meeuw en in Glimmen zagen we een leuke toren van fietsen ergens in een tuin.
En hé, ook in de provincie Groningen hebben hunebedden gestaan. Deze is de enige die nog op zijn oorspronkelijke plaats staat en werd in 1957 voor een deel opgegraven. Daarbij zijn de resten van minstens 150 potten gevonden. Maar er werd nog een bijzondere ontdekking gedaan : voor de ingang van het hunebed was een kuil gegraven waarin waarschijnlijk twee kinderen begraven waren. Zulke 'vlakgraven' uit de tijd van de hunebedden waarbij personen alleen of met z'n tweeën in een kuil werden bijgezet, komen vaker voor. Ze zijn natuurlijk moeilijker te vinden dan hunebedden. De meeste dateren uit de laatste fase van de Trechterbekercultuur. De doden die er zijn bijgezet zijn meestal verbrand. We weten niet, waarom sommige mensen apart werden begraven, en anderen in een hunebed. Al deze informatie stond ter plekke te lezen.
Wij fietsten weer verder, naar Drente waar we gingen overnachten bij een kaasmakerij, gelegen haha, aan de Hunebedweg.

Etappe, Eenrum - Rolde, 80.93 km.

1. Het Pieterpad fietsen. dat lijkt mij wel iets en heel toevallig kom ik het vandaag al voor de tweede keer tegen. Is dat een hint? Groetjes

2. Je beleeft van alles op dit soort tochten. Vooral dat verhaal van die Joodse familie is bijzonder. Ik zou wel een boek kunnen schrijven over al die overnachtingsadressen waar wij ondertussen hebben geslapen, het is iedere keer weer leuk.

3. Wat een interessant verhaal. Mooi om te lezen. Jullie boffen geweldig met het weer.