zondag 19 november 2017

GLOW.

Ik roep al jaren "daar wil ik eens naar toe", maar voordat je het weet is de week weer voorbij. Afgelopen vrijdag avond is het er dan toch van gekomen. We namen de trein naar Eindhoven, lekker makkelijk want de route lag direct buiten het Centraal station. We hebben heel de route gelopen en er was zoveel te zien en te beleven dat je eigenlijk aan een avond niet genoeg hebt. Deze twee vond ik  geweldig. de kerk om naar te kijken en de boom, ook om te kijken maar, door het bewegende licht en de muziek, was het fascinerend.
WINDOWS, de Catharinakerk staat centraal in dit werk en speelt de hoofdrol in de projectie.
Uitsneden van Bijbelse raamafbeeldingen worden in een collage weergegeven, afbeeldingen waarop veel te ontdekken is. Hoe langer je kijkt hoe meer je ontdekt. Het is een project van de Duitse lichtkunstenaar Daniel Margraf.
-ROOT, Gijs van Bon ontwierp dit kunstwerk dat techniek en natuur samensmelt. Lasers betekenen de boom met punten, lijnen en vormen. Door met lasers op bepaalde plekken punten te creëren, zogenaamde knooppunten, ontstaat er een netwerk tussen elementen. De knooppunten worden met elkaar verbonden door een lichtspel dat over de takken loopt. De installatie toont circulair zes mogelijke beeldende fases. Elke cyclus duurt een paar minuten. Geen enkele cyclus is hetzelfde. De fases worden steeds opnieuw geconstrueerd, de lasers kiezen andere paden, vormen en geluiden. Elke cyclus die elke fase doorloopt is daardoor verschillend van de andere, in verschijningsvorm, geluid en dynamiek. ( bron: Glow.)

12 opmerkingen:

  1. Ik zag dit van de zomer voor het eerst op foto's van mijn dochter. Ze was met een vriendin naar Frankrijk geweest en liet eenzelfde soort foto's van een kasteel zien. Volgens mij iets met engelen. Ik vond het heel bijzonder om te zien. Net als nu jouw foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er mooi uit. In Amsterdam komt binnenkort ook een Lightfestival, altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig, je zult genoten hebben denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat bijzonder...nooit van gehoord.. wel even gekeken, Jammer dat het alweer voorbij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Toos, vooral die kerk, daar blijf je naar kijken. Was verleden jaar in Amsterdam met het Lightfestival, ook zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! En ik verheug me al op het Amsterdamse lightfestival.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zie het hier vaak voorbijkomen dat "Eindhoven Glow". Moet geweldig mooi en indrukwekkend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen