We gingen met de fietsen op de auto naar Limburg om enkele watertorens te fotograferen. Onderweg kwamen we langs die van Simpelveld. Bestemming bereikt sprak de stem van onze navigatie, maar ja waar was de toren ? Moesten we links, moesten we rechts ? Gelukkig kwam er net iemand aan, een watertoren, tja die moet hier toch ergens staan, maar door die bossen niet te zien en je kon er ook niet door. Er kwam nog iemand aan lopen en de twee begonnen in het Limburgs tegen elkaar te praten (mooie taal trouwens) tja, daar moest de toren staan ! Inmiddels wisten we dat we rechtsaf moesten. De man liep nog mee en natuurlijk vonden we wat we zochten, alleen hoe verder want er stond een hek voor en je moest door een tuin bij een huis. Er stond een auto op de oprit en ik heb wel 5 keer gebeld, om te vragen of we door de tuin mochten, maar er kwam niemand. Ondertussen was mijn man toch wat dichterbij kunnen komen en had een foto gemaakt. Hij stond achter nog een ander hek dan het hek op de foto, een eind terug. Hier moeten we het mee doen !
Deze spoorwegwatertoren werd gebouwd in 1929, heeft een hoogte van 9 meter, een achtzijdige bakstenen onderbouw en een ver uitkragend betonnen reservoir zonder ommanteling, metselwerk in kruisverband de toegepaste bouwstijl is Functionalisme. Het betonnen reservoir heeft een plat dak. Een scheidingswand deelt het reservoir in twee compartimenten. Aan de buitenkant een stalen trap waarlangs men op het dak van het waterreservoir kan komen. In de onderbouw een rechthoekige stalen deur en een rechthoekig venster. In het interieur van de onderbouw is een kachel aanwezig die in de winter moest voorkomen dat het water in het reservoir zou bevriezen. De toren werd gebouwd door aannemer Meijer uit Kunrade ten behoeve van de zogenoemde Miljoenenlijn. De bijnaam is ontleend aan de geschatte kosten per kilometer. Het 12,5 km lange traject heeft destijds ongeveer 12,5 miljoen gulden gekost. De voor die tijd hoge kosten werden veroorzaakt door het heuvellandschap dat bij de aanleg een grondverzet van 3,5 miljoen kubieke meter nodig maakte om tot aanvaardbare hellingen te komen.
Bron Wikipedia)
Het is toch een duidelijke foto geworden.
BeantwoordenVerwijderenJullie hebben hard gewerkt voor deze foto. Het is niet moeders mooiste watertoren maar dat hoeft ook niet als het maar functioneel is.
BeantwoordenVerwijderenDat was even zoeken naar de watertoren en mooi plaatje in het Limburgseland.
BeantwoordenVerwijderenWij hebben de watertoren destijds(18 jaar)geleden ook niet gezien.Maar maakten wel een onvergetelijke rit met de stoomtrein ZLSM vanaf het oude museum station Simpelveld over het Miljoenenlijntje samen met onze twee kleinkinderen.
Ja heel leuk is dat, onze kinderen deden dat met mijn ouders !
VerwijderenToch een goed foto geworden. Een heel andere toren dan jullie tot nu toe lieten zien. Weinig opsmuk.
BeantwoordenVerwijderenIk ben geboren en getogen in Zuid-Limburg maar deze watertoren heb ik nog nooit gezien
BeantwoordenVerwijderenNog nooit gehoord van een spoorwegwatertoren. Ik ben er in de buurt opgegroeid, maar heb hem ook nog nooit gezien. Leuk!
BeantwoordenVerwijderenHet is zeker niet moeders mooiste zoals Djaktief omschrijft, maar toch staat hij mooi zo in de omgeving. Hij hoort natuurlijk ook zeker nij de hele verzameling waar jullie al lang mee bezig zijn.
BeantwoordenVerwijderen