zaterdag 1 april 2023

De grote trek.

 

Nee, dit gaat niet over eten, alhoewel we meestal wel grote trek hebben na een fietstochtje. Nee, dit gaat over de grote paddentrek. Die trek begint meestal eind januari, begin februari en is nu zo ongeveer voorbij. Door de warme winters van de laatste jaren begint de trekperiode echter steeds vroeger en in 2007 zijn de eerste trekkende amfibieën al begin januari opgemerkt. De meesten overwinteren in bosgebieden, onder boomstronken of houtstapels, in de strooisellaag of in holen in de grond. Als in het voorjaar de temperatuur boven een bepaald minimum uitkomt, komen zij tevoorschijn en trekken in de richting van een nabijgelegen poel of gracht. Padden en kikkers kunnen daarbij afstanden tot 1,5 km afleggen. Wanneer de trekroute een weg kruist valt de trektijd het meest op, dan vinden tientallen, soms honderden een einde onder de wielen van voorbijrijdende auto's. Natuurverenigingen proberen dit te verhelpen door het organiseren van overzetacties. Vooral raapacties, waarbij de dieren van de weg worden geraapt en afsluitingen met schermen en emmers komen veel voor. Vandaar deze borden.


(bron wikipedia)

9 opmerkingen:

  1. Ha klopt de paddentrek is hier ook al weer voorbij. Ik kwam er elke week langs dat stuk ging ik dan lopen om even in de emmers te loeren 🤭

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist wel van de paddentrek, maar zo'n bord heb ik nog nooit gezien. Er zijn ook echt overal borden voor hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer iets geleerd, bij ons zit er een in de kas, lekker laten zitten :)
    Zonde dat er zoveel dood gaan, ik moest aan de schildpaddeneieren denken, veel kleine schildpadjes redden het ook niet. Fijn dat mensen hulp bieden. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag hier ook zo’n soort bord. Het is goed dat deze borden geplaatst worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat je hier over schrijft... ik sta er nooit zo bij stil, maar het is wel goed om daar aandacht voor te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vreselijk altijd dat er jaarlijks steeds zoveel dieren de dood vinden.
    Het is heel goed dat deze borden gebruikt worden, voor onwetende
    iets om over na te denken en er rekening mee te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede acties ter bescherming van de pad.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed dat er aandacht voor is en dat er vrijwilligers zijn om ze over te brengen. Zo'n bord heb ik bij ons in de buurt niet gezien. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, bij ons zie je deze borden wel. Hulde aan de vrijwilligers.

    BeantwoordenVerwijderen