woensdag 23 juni 2021

Watertoren 47. Brielle.

 

Na de watertoren in Dirksland en de koffie in Stellendam, fietsten we verder naar deze toren in Brielle. Oei, die vond ik toch wel heel mooi van alle kanten. In 2006 werd de toren door de gemeente Brielle voor een symbolisch bedrag van €1,= verkocht met als voorwaarde dat er binnen een jaar een restauratie plaats zou vinden. Er waren plannen om er kantoren in te vestigen en in 2013 was de restauratie in volle gang, maar nu was er weinig reuring. 

Er waren wat raampjes ingegooid en bij de ingang zag het er ook niet uit of er dagelijks werd gelopen,  nee men was er duidelijk niet mee verder gegaan, jammer. 

De watertoren is ontworpen door architect, ingenieur en docent aan de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen Arie Didericus Heerderik (Delft, 21 aug 1862 - Rotterdam, 1 september 1937).

De watertoren werd gebouwd in 1923, heeft een hoogte van 40,50 meter en een waterreservoir van 200 m³. De bouwstijl, Nieuwe Zakelijkheid / Expressionisme. We kregen de toren niet in een keer op de foto, maar je krijgt toch wel een behoorlijk beeld. Deze voorlaatste foto namen we vanaf de begraafplaats die er tegenover lag. We dachten eerst dat het een park was en besloten om daar onze krentenbollen op te eten, nou ja hier zaten we ook rustig.





3 opmerkingen:

  1. Wat leuk, deze herinner ik me ineens. Ik heb ooit een jaar in Oostvoorne gewerkt en kwam toen wel eens in Brielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is zeker heel mooi. Ik vind jullie speurtocht echt heel leuk. Die steen is wel grappig, wat zou er weg kunnen waaien?

    BeantwoordenVerwijderen