vrijdag 15 mei 2020

GEDICHT ... Crea 5220.

GEDICHT, vroeger schreef ik ze weleens zelf, járen geleden ! Nu schrijf ik er hier een neer, een dat ik al járen mooi vind.
Het is geschreven door HERMAN DE CONINCK "de man die zijn volk poëzie leerde lezen".
Dat wist ik niet hoor, maar Wikipedia wel !
Het gedicht vind ik mooi door de eenvoud, maar ook denk ik, nee ik weet het zeker, omdat wij een dochter hebben met rode haren en...….daar horen meestal ook sproetjes bij.
Achteraf had ik het al eerder kunnen gebruiken, bij het derde woord van dit jaar, STIPPEN, dat deed ik niet, maar nu dus wel.

POINTILLISME
Sloten onder kroos, pointillisme
van groen, stilliggend geril
van begin, natuur die vijf miljard puntjes tegelijk
op haar i's zet.

Ik op mijn buik langs zo'n sloot.
Geef mijn bril eens. Puntjes op de i inspecteren
is mijn beroep en vooral: daarbij op mijn buik liggen.
Hoeveel puntjes heb je nodig voor groen ?

Hoeveel zandkorrels, zandkorzels, voor strand ?
Hoeveel mensen voor mensheid ?
Twee.
Iemand met sproeten, en iemand die ze telt.


17 opmerkingen:

  1. Zo mooi dat ik er even stil van ben......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo weinig woorden en toch veel zeggen. Ik bewonder dat enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi gedicht en mooi gedaan met de letters zo, ook met stipjes
    Leuk dat je het nu gebruikt hebt, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een enig gedicht. En wat leuk verwerkt door je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thanks for mentioning Herman de Coninck.I didn't know your poems.I will delve into the topic for sure! Sweet green polka dots like the pen of a famous italian Poet!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, wat een mooi en vrolijk gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi gedicht en grappig die stipjes in het woord gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is inderdaad een heel mooi gedicht, en PRACHTIG
    hoe je het woord GEDICHT op vellen papier hebt uitgewerkt.
    Zelf heb ik ook rode haren en vroeger zat ik vol met sproeten,
    Nu ik wat ouder ben zijn ze er nog wel maar een stuk minder
    duidelijk.

    Fijn weekend,
    groetjes Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat vind ik een heel mooi gedicht! Het is een prachtige cadans in woorden...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ahhhh ja dat is héél erg mooi Toos,
    als je zo kunt dichten...... "super"
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen