woensdag 5 juni 2019

Dichtbij.

We zouden vandaag eigenlijk naar Rotterdam gaan maar we we werden wakker met het nieuws en de berichten over de omgewaaide bomen en vertragingen op het spoor. We bleven nog even luieren en besloten toen om het vandaag maar dichter bij huis te zoeken. 2 Juni is er in MUSEUM JAN CUNEN een nieuwe tentoonstelling geopend die ik graag wou zien. Er hangen 70 werken van HENDRIK VALK , de kunstenaar van de "klare lijn". Al heel jong experimenteerde hij met stilering en abstractie. Hij werd door Theo van Doesburg gevraagd zich aan te sluiten bij de kunstenaars van De Stijl, maar hij ging liever zijn eigen weg. Hij ontwikkelde zijn "Valk Stijl", waarbij hij vasthield aan de zichtbare werkelijkheid. Hij begon vaak met een schets, die hij in sobere rechte lijnen tot de essentie terugbracht.

 Niet iedereen zal er van houden, maar wat ik zo mooi vind is dat je meer ziet dan er is. Achter de twee voorste muzikanten zie ik, in de vorm van  grijze vlakken,  toch een stoel, ze zitten niet in het luchtledige. Hij bleef zijn leven lang vasthouden aan zijn visie, met uitzondering van de jaren dertig, toen hij een periode meer realistisch werkte. Daar kom ik binnenkort een keer op terug en ik loop er zeker nog een keer binnen. Tijd genoeg, want de tentoonstelling duurt nog tot en met 22 september.


9 opmerkingen:

  1. Mooi werk, ik kende die kunstenaar niet. Bedankt voor het delen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel knap en bijzonder. Benieuwd naar z'n realistische stijl.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kende deze kunstenaar ook niet. Apart om te zien en inderdaad ook om die stoelen te 'zien'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nee dan blijf je liever veilig waar je bent toch Toos, het was hier vannacht ook weer bar en boos .. mooie plaatjes, het is idd niet écht mijn kunst maar niet onaardig om naar te kijken, je eigen stijl houden, daar hou ik van, een man naar mijn hart
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan zijn werk wel waarderen! Kende de beste man ook niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hoor. Ik hou wel van dergelijke kunst. Hij is dan wel geen lid geworden van De Stijl, toch herken je het wel. Leuk dat je even op de stoelen wijst, je kijkt er meteen anders naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mij spreekt het wel aan, vooral de middelste vind ik knap gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi en origineel inderdaad. Ik vind het altijd zo knap dat iemand erop komt om op een heel andere manier te werken!

    BeantwoordenVerwijderen