Op zoek naar de watertorens, zagen we in Schin op Geul deze Social Sofa staan. De zijkant.De voorkant.
vrijdag 20 juni 2025
Onderweg !
zondag 15 juni 2025
Watertoren 209 - Geleen.
De laatste watertoren voor ons in Limburg en deze is heel goed bewaard gebleven. De eerste foto maken we meestal van een grote afstand, omdat je dan ook de bovenkant ziet.
In 1924 werd de huidige drinkwatertoren op het Maurits-terrein gebouwd. Het is een ontwerp van Ir. A.E.Dinger, hoofd-bedrijfsingenieur Staatsmijnen.
De toren bestaat uit een groot rond vlakbodemreservoir met een doorsnede van 10 meter, met een inhoud van 640 m³, welke rust op zes betonnen palen. Ter versteviging van het waterreservoir zijn later op de wanden verticale betonnen ribben aangebracht. Om te voorkomen dat de palen uitknikken door het gewicht van het reservoir zijn de betonpalen, waar het reservoir op rust, onderling verbonden met een betonnen ringband. Onder het reservoir is een ronde schacht aanwezig die diende als traptoren naar het waterreservoir. In deze traptoren is een toegangsdeur aanwezig en vier eenvoudige kleine rechthoekige raamopeningen. Hier niet te zien op de foto, want ook hier stond een groot hek omheen. De totale hoogte van de watertoren is 38 meter. Naast de watertoren is een klein eenvoudige bijbouw aanwezig, welke diende als bedieningsruimte. Het waterreservoir is aan de bovenzijde voorzien van een ronde conische betonnen plaat als dak.
De watertoren is van belang wegens zijn schoonheid, zijn betekenis voor de wetenschap, cultuurhistorische waarde en meer in het bijzonder vanwege; de gaafheid van de toren - het is ruimtelijk bepalend c.q markant voor de omgeving - de historisch-ruimtelijke relatie met het voormalig mijnterrein - het bijzondere materiaalgebruik en de bijzondere detaillering en de typologische en functionele zeldzaamheid in relatie tot de gaafheid - de betekenis voor de plaatselijke mijngeschiedenis als uitdrukking van een sociaal-economische ontwikkeling.donderdag 5 juni 2025
Watertoren 208 - Rimburg.
Na de watertoren van Simpelveld en de twee torens in Heerlen, fietsten we naar de watertoren van Rimburg, ook wel watertoren van Ubach over Worms, staat in de gemeente Landgraaf in het Rimburgerbos aan het Watertorenpad 1. Deze watertoren werd gebouwd in 1925-1926 door de voormalige steenkolenmijn "Laura en Vereeniging" te Eygelshoven naar een ontwerp van het bouwbureau van dit bedrijf. De watertoren heeft een hoogte van 35,70 meter en één waterreservoir van 200 m³. De toren en de reinwaterkelder hebben de status van rijksmonument. Huidig gebruik, uitkijktoren met ernaast een Brasserie gericht op wandelaars, maar ik kan je verzekeren dat fietsers ook welkom zijn hoor ;-)Op de fundering van het voormalige waterbassin is de Brasserie, een gebouw in glas en corten staal, gebouwd. We hebben er genoten van een voortreffelijke lunch, want we kwamen erachter dat we de dag ervoor de 3000 km waren gepasseerd en natuurlijk gingen we daarna de toren in.
Hier keken we vanaf de begane grond naar boven. gelukkig was er een lift en daar maakten we dankbaar gebruik van. Niet helemaal tot boven, maar we stapten uit bij de eerste uitbouw om buiten te genieten van het uitzicht.
maandag 2 juni 2025
Ontsluiten en verbinden.
Op het plateau staan 4 gevels van identieke stations en in de gevels staan de namen Sittard, Heerlen, Schaarsberg en Herzogenrath. Voor de stations zijn aaneengesloten spoorrails zichtbaar. Dit symboliseert dat de treinen zonder blokkade van een grens kunnen blijven rijden. De ramen, trapgevel en ornamenten zijn opengewerkt waardoor er doorkijk naar de andere zijde mogelijk is, verbinding ontstaat en lichtinval mogelijk is. De gevels van de stations zijn in de hoeken met elkaar verbonden, waardoor er een onlosmakelijke eenheid ontstaat. Op de rails rijden 3 'treinenstellen'. De zwarte stoomlocomotief staat voor het verleden, de groene trein voor het heden en de gouden ('hoge snelheids-') trein voor de toekomst. Elk treinstel staat op de hoek van 2 stations waardoor het, op weg zijn van en naar, uitgedrukt wordt. Twee treinstellen rijden van Sittard richting Herzogenrath, twee andere van Herzogenrath naar Sittard. In de onderrand staat deze tekst. Het plateau en de stations zijn van cortenstaal.
1896 - 2021 VAN ZWART NAAR GROEN NAAR GOUD DE TRANSFORMATIE VAN ONZE REGIO'S DOOR DEZE HISTORISCHE SPOORLIJN ZONDER GRENZEN.
Over het spoor, zagen we heel veel muurschilderingen, echt een hele straat lang. We zijn er niet naar toe gereden, vonden het zo ook al leuk.